Nog meer verdrietig nieuws

Ik heb het idee dat sommige volgers berichten ‘liken’ zonder ze te lezen.
Ik vind dat vervelend, hoe goed bedoeld misschien ook.
Soms vind ik het zelfs niet gepast. Vandaag krijg ik liever geen likes.

Het houdt maar niet op.
Mijn lieve tante A. is gistermiddag overleden.
Ik ben er kapot van.

Ze heeft zo ontzettend dapper gestreden tegen die rotkanker.
Toen mam in februari in het ziekenhuis lag vanwege gebroken ribben en sleutelbeen, zat mijn tante net in de eerste onderzoeken omdat ze steeds zo’n buikpijn had.
Het bleek alvleesklierkanker.
En ondanks dat ze al veel eerder met buikklachten naar de huisarts was geweest, werd het in februari pas ontdekt.

Alvleesklierkanker is 1 van de meest belabberde kankers die je kan overkomen.
Want dat kan inderdaad ook nog ja: mazzel hebben met je soort kanker.
Zij had pech.

Mijn moeder komt uit een gezin met negen kinderen. Haar oudste zus en broer zijn al een poosje overleden. Mijn moeder is de een na jongste van het hele stel.
Mijn tante die nu overleden is was het jongere zusje van mijn moeder.
Deze maand zou ze 68 geworden zijn.

Je gelooft het niet.
Ze was altijd zo sportief.
Nordick walking, fietsen.
Ze leek nog maar begin zestig.
Een mooie levenslustige vrouw die volop in het leven stond.
-Nou ja, een jaar geleden toch zeker.-
Kl. Kanker!

Ja.
Mijn tante was een doener.
Mijn tante regelde het allemaal wel.
Bekommerde zich over alles en iedereen.

Tijdens de ziekte van mijn vader belde ze me regelmatig om te vragen hoe het met míj ging.
Als ik niet mee kon bloedprikken met pap ging zij wel even.

Ze stond altijd voor iedereen klaar. Maakte zelfs nog 1 keer per week het huis schoon van haar zoon, die er vorig jaar met drie kinderen alleen voor is komen te staan.

Ze was de sterkste familielijm die je je voor kunt stellen.
Zo ontzettend sociaal en lief.
Ze zat ook op FB hoor:
‘Zullen we weer een High tea organiseren voor de nichten en tantes?’
Overal voor te porren!

Zij was ook altijd degene die de bloemen voor de overledenen binnen de familie regelde.
En degene die zorgde voor het graf van mijn oma die ruim dertig jaar geleden overleden is.
Het is pas vorig jaar geruimd.
En nu mag zij op hetzelfde plekje als waar mijn oma lag.
Heeft ze allang geregeld.
Dat kon zij!

Ze las mijn blog altijd.
Nou ja, sinds april of zo geloof ik.
Ze belde me op een ochtend op.
Met vragen over pap.
Over hoe dat toen allemaal ook al weer gegaan was.
Toen vertelde ik haar over mijn blog, en dat ik er veel over had opgeschreven.
Ze had er veel aan, zei ze later.

18 november zag ik haar voor het laatst.
Ze wilde afscheid nemen van mijn zus, en natuurlijk haar eigen zus -mijn moeder- eventjes zien.
Ze vond dat mijn zus er mooi uitzag.
‘Echt Je zus zoals ze was hoor Narda, heel goed gedaan’.
We dronken nog een kopje koffie.
‘Ik vind het zo fijn dat je schrijft Narda, zo blijf ik evengoed op de hoogte.
En je schrijft zo mooi’.

Hoe ziek ze ook was, ze kwam daar om ons steun te geven.
Geen klacht over haar lippen over haar eigen pijn en verdriet.
Zo was mijn tante niet.

Ik geloof dat ik best trots ben op mijn tante.

Mam had me gister niet gebeld op het werk.
Ik zie als ik rond 20:00 uur in de metro op mijn FB kijk ineens allemaal foto’s kaarsjes voorbij komen die nichten en neven voor mijn tante thuis hadden aangestoken.
Mooi, maar ik schrik me natuurlijk het apezuur.

Ik bel direct mam, en hoorde toen pas dat ze al was overleden.
Ze klinkt erg in de war.
‘Waarom heb je me nou toch niet gebeld?’
Ik had het haar nog zo op haar hart gedrukt.
Meerdere keren.
Thuis had ze geen gehoor gekregen. Tja, en om mij nou weer vrij te laten nemen van mijn werk, dat vond ze weer zo vervelend.
‘Je moet al zoveel vrij nemen de laatste tijd’.
Ik had het haar verdorie nog zo op haar hart gedrukt om het wel te doen.

Wat een portret is het soms ook, die moeder van mij.
Gelukkig had ze Lidy wel gebeld die direct vanaf de camping uit Brabant naar haar toe is gereden.
Gelukkig maar, anders was ze dus gewoon de hele middag in haar eentje geweest.

Ik bel direct Rem.
Hij is net klaar met werken, en gaat meteen langs mam.
Ik ben daar rond negenen.
Lidy is natuurlijk rond een uur of zes gewoon naar huis gegaan.
Arme mam.
Ze trilt als een rietje.
‘Had me nou toch gebeld!’

Rem gaat om tien uur weer naar huis.
Hij heeft nog niet eens gegeten.
Mam heeft alleen koeken met gele room in de aanbieding.
Of Nutripudding.

Ik blijf nog een uurtje.
Gewoon.
Stil zitten.
Samen.
En af en toe wat zeggen.
Iets stoms.
Of wat liefs.
Een mooie herinnering.
Een anekdote.
Pap, zus en tante.
Alles door elkaar.

‘Ik heb geen zin om morgen Sinterklaas te vieren hoor’.
‘Nee. Dat snap ik mam’.
‘Maar ik kom wel snert eten’.
‘Natuurlijk.
Ik heb speciaal van die krabbetjes voor je gekocht’.
‘Krabbetjes? Ook een hamschijf?’
-Zucht-
‘Nee, wel twee grote mergpijpen’.
‘O ja, lekker Narda.
Iedereen komt altijd maar met kippensoep bij me.
Ik hou helemaal niet van kippensoep! Je váder hield van kippensoep, daarom maakte ik het zo vaak.
Ìk hou van snert.
Èn van bruine bonen soep!’
‘Zal ik die dan ook eens voor je maken?’
Dat mag.
‘Maar dan wel volgens mijn recept van de Volkshogeschool in Alkmaar hoor!’

Dan moet ik van haar naar huis.
‘Ga nou maar.
Ik moet nog sigaretjes draaien’.
‘Ik bel je morgen om half twaalf, en als je wilt mag je de hele middag bij mij hoor! ‘.

Dan geef ik haar voorzichtig een knuffel.
Ze is zo klein, zo kwetsbaar.
‘Blijf maar lekker binnen mam, veel te koud’.
In het kleine halletje trek ik mijn jas aan.
Het beeld van mijn vader die hier 10 januari rechtop doorheen moest worden getild omdat ze anders de bocht niet konden maken speelt weer door mijn hoofd.
Ik raak het denk ik nooit meer kwijt.

Als ik bijna bij de auto ben hoor ik mam zacht roepen.
‘Joehoe, Narda’.
Ik kijk om.
De deur staat op een kier.
De hand van mam wuift met een zwarte vlag in het donker.

Ik ben mijn shawl vergeten.

44 gedachtes over “Nog meer verdrietig nieuws

    • Dank je.

      Ja, maar die mensen laten ook af en toe een reactie achter. Soms like ik ook alleen maar hoor.
      Maar ik heb het dan wel gelezen.

      Degene die mijn bericht nu weer een like gegeven heeft, leest volgens mij nooit mijn berichten. En heeft nog nooit een reactie achter gelaten.

      Like

  1. Geen woorden voor dit droevige nieuws dan je te condoleren, je sterkte en kracht wensen, aan jou, je moeder en verdere familie. Echt bizar om in zo’n korte tijd meerdere dierbaren te verliezen. Houd de fijne herinneringen aan je tante in je hart vast, dat zou vast en zeker willen X

    Like

  2. Ik heb je blog gelezen,niet wetende wat te zeggen.Dus eerst wezen wandelen met de honden…en nu weet ik het nog niet..ik leef in ieder geval met jullie mee lieve Narda.Wens jou en je lieve mams alle sterkte en kracht toe…ook zo confronterend dit voor je moeder.Denk aan jullie Xxx

    Like

  3. Och… wat een verdriet weer binnen jullie familie. Het houdt maar niet op hè Nar? Ongelooflijk. Als je ooit 80 bent en terugkijkt op je leven zal je bij 2014 zeker even je wenkbrauwen fronsen en denken: ‘Wat was dat een verschrikkelijk zwaar jaar’. Ik wens jullie allen veel sterkte in deze verdrietige periode. En veel, heel veel kracht. Liefs,

    Like

  4. Ach nee he. Wat naar voor je.
    En ja die likes…. inderdaad zeer ongepast.

    Vorig zomer verloor een zeer goede kennis dezelfde strijd en in mei dit jaar mijn vader.
    Kanker is afschuwelijk, zeker deze vorm!!!

    Ik wens je heel veel sterkte!!!

    Like

  5. Wat erg. Hoeveel verdriet kan een mens verwerken? Gecondoleerd met het overlijden van je tante. En je moeder met het overlijden van haar zus. Het jaar 2014 kent alleen maar dieptepunten, Nar.
    Ik heb je een keertje geliked, maar toen heb ik erbij geschreven dat ik je niet geliked heb omdat de boodschap leuk was, maar wel de manier waarop je alles geschreven had. Ik zou je nooit verdriet willen doen…
    Ik sta met lege handen. Ik zou je zo graag willen troosten maar je bent niet te troosten, je ziel huilt.
    Lieve Nar, je moet verder, hoe moeilijk het ook is. Zoek de nabijheid van mensen die je dierbaar zijn en houd elkaar vast.
    Ik ga kaarsjes voor je branden. Daar merk je niets van, maar ik hoop dat ze een heel klein lichtje in je duisternis kunnen zijn.
    Liefs en een knuffel
    Kakel

    Like

  6. Onwijs veel sterkte!
    Wat een ongelofelijke rotziekte is het ook!
    Ik weet verder eigenlijk niet wat ik moet zeggen.

    (Vooral omdat ik wel een geluksvogel ben die kanker op een beter behandelbare plek kreeg, en het ook optijd ontdekt en erkent was. Waar ik heel dankbaar voor ben, maar geeft ook meteen aan inderdaad dat er vele zijn met minder geluk).

    Dikke knuffel en gecondoleerd.

    Like

  7. Gecondoleerd. Dit woord zul je misschien niet meer kunnen horen, kan ik me zo voorstellen, want het lijkt inderdaad niet op te houden.
    Geel veel sterkte en denk goed om jezelf en degene die je lief zijn. xxx

    P.s. wat jammer dat mensen zonder lezen liken, neem van mij aan dat als ik like ik je blog echt gelezen heb. Sterkte.

    Like

  8. Gecondoleerd en heel veel sterkte er mee. Je krijgt wel van alles tegelijk voor je kiezen zo.
    Ik heb ook bij een paar van je verhalen geliked. Juist omdat ik het gelezen heb maar het verhaal soms zo van jezelf is dat ik niet weet wat ik er op moet antwoorden. Dus als respect..

    Like

    • Dank je Anneke. Juist mijn moeder krijgt het voor haar kiezen natuurlijk. Zo sneu.

      Wat betreft dat liken: Op die manier doe ik dat zelf ook wel hoor. Het gaat me echt om de mensen die nooit lezen, nooit een reactie geven, maar gewoon zonder meer liken.
      En waarom? Geen idee!

      Like

  9. Vervelend nieuws, gecondoleerd.
    Hoe houdt je moeder zich hier onder? Voor haar is het natuurlijk heel zwaar, eerst een dochter verliezen en binnen een maand ook nog een zus kwijt raken. En dat zo kort na het verliezen van haar man.
    Sterkte, en geef je moeder een dikke knuffel namens je volgers.

    Like

  10. Wat een verschrikkelijk verlies meid! Voor jou en je mam zal dat er allemaal wel behoorlijk inhakken en zeker in deze tijd van het jaar. Je hebt meteen nergens meer zin in… Een dikke knuffel en veel sterkte!

    Like

Geef een reactie

