Moederen en dochteren

Woensdagmiddag
Als ik met wat kleine Sint cadeautjes en de boodschappen thuis kom is Kyl er ook net, bijna een unicum dat we ons samen op dezelfde tijd in hetzelfde huis bevinden.
‘Zin in warme chocolademelk?’

Nadat ik de boodschappen heb opgeruimd zitten we samen even aan tafel. Kyl lepelt zijn slagroom met een klein lepeltje uit zijn beker, net zoals hij vroeger al deed.
‘Wat is het koud hé mam? Het was echt niet normaal op de scooter’.
Ik geloof hem direct.
En het is ook nogal een stukje. Zijn school zit 23 km verderop, met het pontje ertussen, en zijn werk is ongeveer in 25 minuten bereikbaar door de polder.
‘Zullen we anders even bij Motoports kijken voor warme handschoenen?’
Dat wil hij wel.

Nadat we alle scooters, motoren en helmen hebben bewonderd gaan we eindelijk naar de handschoenen afdeling.
‘Jee, wat duur mam’.
De goedkoopste zijn 40 euro.
‘Doe nou maar gewoon, je hebt ze nodig!’
Hij koopt ze met lichte -Gromble Gromble- tegenzin.
‘Als ze niet warm zijn is het jouw schuld hoor!’
Juist.

In de auto vraagt hij of ik nou de dokter al eens heb gebeld voor hem.
‘De dokter? Waarvoor?’
Kyl begint weer over zijn oren. Ze flappen een beetje, ik vindt het wel leuk.
Hij wil er van af, maar durft niet zelf te bellen.
Ik durf ook niet zo goed:
Dr. Spruitje ziet me weer aankomen!

Ik bel toch de assistente maar even.
Ze vraagt of de dokter me vrijdag terug mag bellen.
Ik geef haar het nummer van Kyl. ‘Lijkt me handiger als ze het even samen bespreken’.
Ze is het helemaal met me eens.
-Kyl veel minder-

Als we net weer achter onze tweede warme chocolademelk zitten, schiet hem ineens wat te binnen: hij moet zijn nieuwe inlogcode of zo nog steeds ophalen.
En dat kan als je nog geen achttien bent alleen in combinatie met brief+moeder-met-ID!
Moeder: Check!
Brief: ehh….
‘Waar heb je die brief van de ING nou gedaan mam?’
Ik kijk hem alleen maar even aan.
In plaats van zoeken besluit hij Rem te bellen.
‘Hé Rem, met mij….Waar heb jij…..’
-Ik begin maar vast aan mijn spruiten:
Als je geen tijd hebt voor het antwoord, kun je gewoon ook beter niets aan Remco vragen-.
Als ik de laatste spruit net in de pan koud water laat vallen verbreekt Kyl net de verbinding.
‘Rem wist het ook niet’.
De brief vind ik binnen een halve minuut gewoon in een doosje op de kattenkrap-flat.

Als we klaar zijn bij de ING moet ik nog even gele room koeken en sigaretten halen voor mam, die was ik nog vergeten. Daarna gaan we nog even naar Scapino waar ik een week of drie terug leuke snowboots zag voor nog geen 20 euro.
Ze staan er nog.
Verheugd trek ik ze aan.
Ze passen prima.
Ik ben helemaal blij.
‘Blijf jij even hier bij mijn tas Kyl, dan zoek ik even een spiegel’.
‘MAM!’
‘Ja?’
‘Dit Meen Je Toch Niet?’

Ook de andere snowboots vindt Kyl maar niets.
‘Ja maar, op het station is het soms zo koud…..en…..’
Niks te maren!
‘Dit lijken wel vuilniszakken mam!’
Bovendien heb ik volgens zoonlief ‘nog mìììnstens drie paar snowboots op de schuurzolder staan’.
-Het is af en toe net of ik Rem hoor, eerlijk waar. Soms zou je zweren dat ze een innige bloedband hebben-.
Mijn winkel lol is er inmiddels wel van af, dat begrijp je.

Thuis schil ik -jas uit- even snel de piepers. Dan -jas weer aan- is het alweer tijd om mam op te halen.
We moeten nog even wachten op de apotheek die weer verse ladingen Nutridrinks en Nutripuddings komt brengen. Geloof dat mam inmiddels alleen nog de bananen en choco versie te hachelen vindt.
-Zou je die laatste trouwens warm kunnen maken?-

Kyl zit zowaar nog steeds beneden aan tafel.
Druk bezig met zijn bankzaken.
Tut tut tut!
Mijn kind is geboren met van die dollartekens voor zijn ogen.
Voor het geval je dat nog niet begrepen had.

Mam vindt het maar onzin.
‘Oren groeien niet!’
Bovendien vindt ze het net als ik de meest schattige flapoortjes van de hele wereld.
Als hij vervolgens weer achter het scherm van zijn laptop duikt, beginnen mam en ik een beetje in geheimtaal te spreken. (Gaat nergens over, maar lijkt reuze interessant).
Aan zijn oortjes mankeert verder niets.
‘Hè, wat is er met L?’
‘O, niets hoor Kyl’.
‘Neuhhh…ga jij maar lekker verder hoor, let maar niet op ons’ doet mam een duit in het zakje.

‘Ik denk trouwens dat ik dit jaar maar geen kerstboom neer zet hoor mam’.
De kamer staat nog vol met dozen en spullen van zus.
Ik schiet er geen lazer mee op.
Bovendien heb ik helemaal geen zin in kerst zonder pap en zonder zus.
‘Geen kèrstboom?’ zegt mam.
‘Geen Kèrstboom?’ echoot Kyl.
-Zou echt niets doen aan die oortjes-
Op dat moment komt Rem binnen door de achterdeur.
Hij heeft zijn muts nog op als hij me een koude kus geeft.
‘Wat hoor ik nou, geen kerstboom?’
Rem klinkt verheugd.
‘Maar we eten toch hier met kerst kind?’
Mam klinkt teleurgesteld.
Kyl ook:
‘We hebben toch altijd een kerstboom mam?’
Ik zucht.
‘Ik kan niet eens bij de kerstboom kòmen, zo vol is het in de schuur’.
‘Alsof jij hem zou moeten pakken’, zegt Rem.
Hij heeft gelijk.
Dat is zijn taak.
Die enge trap ook!
‘Ach, dat komt wel goed, ik pak hem volgende week wel’.
‘Ik wil volgende week bij mij alleen maar even dat kleine kerstboompje en het stalletje in de kamer hoor Narda’.

Ach ja, het stalletje.
Met de verse dennentakken op het rieten dakje en de antieke beeldjes van mijn overgrootouders om het kribbetje.
Uren hebben zus en ik er de meest vage teksten voor staan zingen als ‘Ei, ei, zwijg toch zus zus’.
Natuurlijk moet het stalletje staan!
Pap en zus hadden dat zeker ook gewild.

Hoe zouden wij nou in godsnaam kerst kunnen vieren zònder boom, en zònder stalletje?

Nou?

14 gedachtes over “Moederen en dochteren

  1. Nee, dat kan ook niet. Hoewel ik vroeger, toen ik nog alleen woonde en jong en wild was 😀 NOOIT een kerstboom of wat dan ook neerzette. Ik vond het het toppunt van burgerlijkheid. Maar ja, dat was toen. Lang geleden. Nu lijkt m’n hele huis één grote kerststal. Sneu gewoon 😉

    Like

  2. Kerst zonder boom is niet echt. Ik had dit weekend ook geen zin om een boom te zetten, maar ik geloof dat ik volgend weekend toch maar even een boompje ga halen. Al is het maar een kleintje 🙂

    Like

Geef een reactie

