Inspecteur Vlijmscherp

Woensdag
Kyl hoeft pas laat naar school. Niet dat ik daar in de ochtend veel gezelligheid aan heb hoor, tegenwoordig is het een proteïne shake en hup, weg is meneer. ‘Wil jij de poort achter me dicht doen mam?’

Als hij weg is hang ik de meegebrachte kleding (meest jassen) van zus bij het kippenhok onder het afdak bij de schuur om te luchten. De wasmand met spulletjes die ik mee heb genomen voor Cora, en zus haar eerste verloofde waar ze elf jaar mee is samen geweest, leg ik op de veranda.
Eerst maar eens een klein beetje opruimen en schoonmaken.
Ook in de keuken.

Terwijl ik mijn eerste koffie drink lees ik het blog wat ik eerder die morgen geplaatst heb over:
‘Op zoek naar zus’.
Ik word onzeker.
Komt het wel zo over, zoals ik het bedoel?
Lijkt het nu niet net of ik uit louter nieuwsgierigheid in haar spullen zit te neuzen?
Zullen ze wel begrijpen dat ik
voor mezelf , maar vooral ook voor Neef aannemelijk wil maken dat ‘iets’ of ‘iemand’ schuld heeft aan de significante karakterverandering rond haar zesentwintigste?
Dat ik kan zeggen:
‘Lieverd, kijk, zie je wel?
Dit was je moeder Echt.
Een steun voor oma, een voorbeeld voor mij.
Een liefdevolle partner voor haar verloofde.
Een rots in de branding in de praktijk’.
Waarschijnlijk heeft ze een TIA gehad rond haar 26-ste.
Er zijn toen ook een paar weken geweest dat ze veel hoofdpijn geeft gehad.
Juist de karakterveranderingen die hierdoor kunnen plaats vinden, maken hersenletsel tot zo’n afschuwelijke ziekte.
Je ‘Zelf’ wordt aangetast.
Vanmorgen heb ik een mail gehad van een broer van mijn vader. Zijn vrouw (mijn tante dus) heeft zondagavond na het dansen een TIA gehad.
Het houdt maar niet op.
Laatst is er ook nog een broer van pap gedotterd. Heb ik het niet eens over gehad.
Genoeg over ziekten!!

Ik heb zus haar kleine rode dagboekje ook gevonden.
‘Afblijven!!!’ staat erop geschreven, met dikke zwarte stift.
Dat was voor mij bedoeld.
Nu, negenendertig jaar later, mag het vast.
Herinneringen die ik zelf was vergeten komen weer boven.
Ik ben weer even terug in de tijd.
Dicht bij haar.
De vakantie in de zomer in ’76 staat erin beschreven. De volgorde en de meeste plaatsnamen waar we met de caravan kortstondig bleven overnachten was ik vergeten. Zij heeft ze keurig opgeschreven.
Zus was net zo gek op Odoorn als ik.
Misschien neem ik er stukken tekst uit over voor hier, op mijn blog.
Alleen stukjes van haar basisschool tijd bedoel ik, het geeft zo’n mooi beeld van de jaren ’70.
En van haar.
‘Vandaag voor het eerst gevonduut’.
‘De Tina voor het eerst in de bus’.
‘Ik mag op paardrijden’.

Ook lees ik de uitgebreide geboorte horoscoop die ik vond.
Voorop staat de tekening.
Wat veel driehoeken. Zo herinner ik mij zus haar horoscoop helemaal niet.
Zelf heeft ze het casettebandje keurig uitgetypt, haar eigen tekst met rood balpen.
Ook daar vind ik mijn zus terug.
Ik zal over deze horoscoop nog eens een apart blog gaan wijden, want dat interesseert maar bar weinig mensen denk ik.
Wat ik er nog wel over wil zeggen:
Als ik de transits van de planeten -op 14 november jl, haar sterfdag- op zoek op internet, zie ik heel andere aspecten op haar geboortehoroscoop dan de astroloog had getekend.
Vierkanten!
Waar de astroloog dus gedacht heeft dat het allemaal wel van een leien dakje zou gaan (driehoeken), bleek ze hier juist veel ‘tegenwerking’ te ondervinden.
Ga er nog wel eens nader op in.
Zus was de astroloog.
Ik weet er slechts een klein beetje van.

Rem is lekker vroeg.
Kwart over vijf al.
Ik maak boerenkool.
Makkelijk, voedzaam en lekker.
We kijken wat achterstallig beeld, eten wat toostjes, drinken een Portje en gaan om elf uur naar bed.

Vandaag ga ik maar weer eens werken.

6 gedachtes over “Inspecteur Vlijmscherp

  1. Wat moet het bijzonder zijn om haar dagboek te kunnen lezen. Ik denk dat zij het jou ook helemaal niet kwalijk neemt. 🙂 Het lijkt me interessant om de horoscoop te kunnen lezen, al heb ik het idee dat deze horoscoop iets complexer ligt dan de horoscoopjes die ik normaal lees.

    Dikke kus

    Like

  2. Geen zorgen over hoe je vorige logje overkomt op de lezer, je hebt toch de lezers die bij je passen! Het is mooi dat je dit voor haar zoon wilt doen want als hij ouder is zal hij zich zéker dingen gaan afvragen. Het is fijn dat hij dan bij jou terecht kan.

    Like

  3. Je vorige log kwam prima op me over. Als je het uit nieuwsgierigheid zou doen, had je er al lang de brui aan gegeven. Je probeert kleine stukjes van je zus terug te vinden en het is heel fijn als je later haar zoon alles over zijn moeder gaan vertellen. Je bent een wijf met ballen :-0
    Liefs Kakel

    Like

  4. Het is allemaal ZO herkenbaar. Je gaat in deze periodes helemaal terug in de tijd, zoekt herinneringen en verdiept je in het diepste wezen van diegene van wie je houdt. En door dat te doen haal je die persoon een beetje terug, haal je hem/haar een beetje naar je toe. En ik weet op de een of andere manier zeker dat zowel jouw zus als mijn broer dat echt niet erg vinden… xxx

    Like

Geef een reactie

