Met je kop in de schoorsteen

pietimagesSoms vind ik de wereld zo gek.
Neem nou bijvoorbeeld die hele Zwarte Pieten discussie. En dan bedoel ik niet eens de discussie op zich. Welnee!
Ik bedoel nu dat ik het idioot vind om te zien hoe belachelijk veel mensen hierover een mening hebben, hierover praten, schrijven, en /of discussiëren in praatprogramma’s op tv, de
kranten of Social Media.
Zelfs in het acht uur nieuws komt hij regelmatig voorbij:
‘De Zwarte Pieten Discussie’

Ja, eerlijk.
Ik vind dat gek.
En misschien is gek niet eens het juiste woord.
Misschien vind ik het zelfs namelijk wel best eng.

Er is namelijk zoveel mis in de wereld.
Oorlogen, massamoorden, verkrachtingen, Ebola, plofkippen, ander dierenleed, noem het maar op.
En dat is veel enger.
En heel veel erger.
In mijn ogen wel tenminste.

Maar ik snap het wel:
De Zwarte Pieten discussie is gewoon een heel veilig alternatief om over te discussiëren.
Het is behapbaar.
Veilig.
Zwart-wit.
Je bent ‘Voor’, of je bent ‘Tegen’.
Of je bent stroopwafel.
Dat kan tegenwoordig ook.

Discriminatie…
Discriminatie…
Hou toch op, schei toch uit.
Weet je wie er echt gediscrimineerd worden?
-De meisjes die wereldwijd verkracht worden.
-De mensen die in landen leven waar het een grote doffe ellende is op het moment, door oorlogen, door ziekte.
De plofkippen voor mij part.

Want zeg nou zelf, zijn deze onderwerpen het stuk voor stuk niet veel meer waard om eens langer bij stil te staan dan de tijd dat de beelden op tv voorbij aan ons voorbij gaan?
Zijn ze het niet veel meer waard om met elkaar
-maandenlang!-over te discussiëren en foto’s, video’s en petities om er wat aan te proberen te doen massaal te delen op Social Media?
Maar dat willen we helemaal niet weten. Bah, hou op, schei uit. Nee. Daar willen we helemaal niet aan denken, hier in ons veilige wereldje van de lullige verzekeringetjes en de rijdende rechter. Laat staan bij stil staan of discussiëren met elkaar op de Social Media, een spaarzame enkeling dan uitgezonderd, waarop direct spontaan een nieuwe FB actie wordt gelanceerd om massaal foto’s van bloemen te gaan delen.
Niet eens om het leed van deze mensen te verzachten met een virtueel bloemetje. Dat had nog wel aardig geweest.
Naïef, maar aardig.
Nee, het zit zo. Ik citeer: ‘Het is de bedoeling om met beelden van bloemen de negatieve beelden op FB te doorbreken’.
Verbloemen noem ik dat gewoon.

Nee jongens.
Laten we het gezellig houden. Vooral niet bij stil staan.
Al die ellende.
Je kunt er toch niets aan doen toch?
Gewoon geen tijd aan besteden.
En boycotten die handel op Facebook.
Geen aandacht aan geven.
Negeren.
Verbloemen.
Veel te eng.
Te triest.
Te dichtbij.

Nee.
Laten we gewoon maar lekker met z’n allen onze kop in de schoorsteen blijven steken.

23 gedachtes over “Met je kop in de schoorsteen

  1. Het leed in de wereld kunnen wij niet verzachten.Zelfs het sturen van virtuele bloemen zullen niet worden ontvangen.Al is het leed nooit uit mijn gedachten ,tenslotte lees ik ook kranten,Zonder woorden of discussies probeer ik in mijn eigen omgeving leed te verzachten door er te zijn.
    Blij met weer een mooie dag ga ik genieten.

    zonnig groetjes, ria

    Like

  2. Klopt, de gehele waarheid. Maar soms krijg je ook de wereld over je heen als je iets durft delen op Facebook. Zo durf ik geen dingen delen over dierenleed (zelfs geen gewoon artikel) want ja, dat willen mensen ook niet weten.

    En als ik mijn likes en comments bekijk dan heb ik de meeste echt toch op domme opmerkingen die ik wel eens post. Niet op de dingen die er echt toe doen…

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb het gisteren ook over de zwarte pieten gehad, dat wil niet zeggen dat ik de rest negeer. Ik ben al maanden bezig om op facebook aandacht te geven aan de meisjes die destijds ontvoerd zijn dmv de actie Bring Back Our Girls. Het klopt. Niemand wil het zien. Niemand wil het horen. Ik heb er in al die maanden nog nooit één reactie op gehad. Ik schrijf een keer iets over zwarte piet en mijn mailbox zit vol.

    Liked by 1 persoon

  4. Discussie is ook nergens voor nodig, zwarte Piet is gewoon zwarte Piet, dat staat helemaal buiten al die andere rampzalige dingen die je hier aan haalt.Inderdaad afschuwelijk allemaal maar daarvan wordt niets opgelost door het verlies van een stukje van onze eigen cultuur af te dwingen.dat ligt helaas niet in onze macht.

    Like

  5. Wat heb je dit geweldig geschreven. Ze maken er inderdaad zo’n gedoe van! Ik vind het vooral zielig voor de kinderen. Ik loop nu stage op een basisschool in groep 1/2. Ik gun die kinderen een gewone sinterklaas. De kinderen snappen er helemaal niks van. Gelukkig doet de basisschool waar ik stageloop niet mee aan de nieuwe hype. Ze willen het gewoon traditioneel vieren..

    Like

  6. In België wordt die discussie met ongeloof gevolgd. A big fuzz about… ja, waarover eigenlijk? Gebakken lucht?
    Nu, moesten de zwarte pieten op een dag wit worden, zou me dat niks verbazen. Gebeurde met de sint ook al eens, want hij is oorspronkelijk een Turk…

    Like

  7. Weet je wat de zoon (5 jr.) van mijn nicht laatst zei? “Die grote mensen zijn zo dom! Verzinnen ze een stroopwafelpiet, nou, als de echte pieten hier zijn, zullen die wel eens gaan vertellen hoe dom die grote mensen zijn!!” een heerlijk joch, die zelf een tintje heeft 🙂

    Like

  8. Ik ben tegen kanker…..laten we die het land (en wereld) uitschoppen.
    Ook ben ik tegen hersenloze meelopers die de wereld gevaarlijker maken dan ze zelf beseffen.
    We zijn trots op onze verzetsmensen en hoe we Anna Frank hebben geprobeerd te redden maar dat vergeten we spontaan zodra een Pool ipv een Nederlander iemand dood rijd op een zebrapad.
    Oftewel je hebt gelijk en ik ben blij dat jij beter kunt schrijven dan ik…..keep up the good work.

    Like

Geef een reactie

