Over drie boeken en hun invloed op mijn leven

‘Waarom ik wel?
Waarom zij niet?’
Het zoeken naar dat antwoord is de drijfveer, het thema van dit blog.
En dan bedoel ik niet alleen dit stukje, maar het hele Beauninoblog.

Meestal is het andersom.
Zeurt je moeder.
Bij ons niet.
Bij ons is het zo om dat ik degene ben die het meeste zeurt.
Ik zeurde al vanaf de tijd dat ik kon praten denk ik.
‘Mam, stop nou met roken’.
‘Pap, mam, het stinkt zo als jullie in de auto roken’.
En toen ik wat ouder werd:
‘Mam, drink nou niet zoveel’.

Ik trainde vanaf mijn dertiende zelf vijf keer in de week.
Een keer in het krachthonk, drie keer op de baan en op zondagmorgen in de duinen van Wijk aan Zee.
Ik kon best aardig hardlopen.
Hield van hardlopen.
Mijn ouders kwamen nooit kijken.
Het interesseerde ze gewoon niet bovenmatig.
Mij ook niet.
Dat ze niet kwamen.

Toen ik vijftien was stopte ik abrupt met atletiek, wilde ik op voetbal en rookte ik zelf.
Nee.
Natuurlijk mocht ik niet roken van mijn ouders.
Mijn vader was notabene net een jaar gestopt.
Maar op mijn zeventiende rookte ik thuis.
Samen met mijn moeder en mijn zus.
En onze vriendjes.
Mijn vader heeft weleens uit protest met een gasmasker opgezeten binnen.
Niet dat dat hielp.

Toen ik vijftien was dronk ik ook zelf.
Pisang Ambon.
Puur.
Stiekem natuurlijk.
Met Lins in het bos
-waarover later meer-
of in het toilet bij de kantine.
Nee, natuurlijk mocht dit niet.
Op mijn zeventiende mocht ik thuis drinken.

Want op mijn zeventiende was het ineens gezellig dat ik rookte en gezellig dat ik een glaasje mee dronk.
Mensen die geen van beiden deden waren maar ‘saaie Pieten’. Ik kan me de irritaties van mijn moeder nog goed herinneren toen ze voor de eerste keer bij een tante een sticker met ‘Verboden te roken’ op de voordeur zag. In de jaren ’70 werd zoiets gewoon nog als heel ongastvrij gezien.
‘Nou jaaaa zeg!!!’

Op mijn zeventiende
was ik ‘volwassen’.
Was ik ‘klaar’ met school.
Had ik ‘serieuze verkering’, en
ging ik iedere zondagavond bij s.v. achterop de brommer naar dansles in Heemskerk.
Ik werkte 40 uur per week bij de warme bakker in ons dorp.
Van het geld wat ik verdiende spaarde ik linnengoed bij de Walra en nam ik later rijlessen.

Het was de bedoeling dat s.v. en ik zouden gaan samen wonen tussen al onze koperen en messing toeters en bellen die we in de jaren op de Zwarte Markt hadden aangeschaft.
Ergens op een flat in Velsen-noord of IJmuiden.

Ik geloof wel degelijk dat het lezen van boeken heeft bijgedragen aan de keuzes die ik heb gemaakt in mijn leven.
En nu vraag je je natuurlijk af ‘Welke boeken Nar?’
Allereerst was daar de ‘Niet morgen maar nu’ van Wayne Dyer die mij een heel andere kijk gaf op dingen.
Af en toe las ik passages voor aan mijn moeder.
‘Ach kind, allemaal onzin. Nee hoor hou maar op, ik hoef het niet te horen’.

Op mijn negentiende maakte ik het uit met s.v.
Ik kreeg alleen al maagpijn als ik aan de toekomst dacht. Dat kon toch niet goed zijn?
‘Iedereen’ was er kapot van, terwijl ik zakelijk op mijn knieën op zolder onze goudkleurige kerstballen zat te verdelen.
‘Het ga je goed en de mazzel’.
O ja hoor, ik hield best wel van hem.
Maar gelukkig het meest van mezelf!

Ik stopte met roken. Ging weer wat sporten.
‘Doe nou maar geen moeite kind, dat lukt jou toch niet’, zei mijn moeder dan.
En natuurlijk kreeg ze gelijk.
Keer op keer.
‘Zie je wel. Nou, zo ben je veel gezelliger hoor!’
Ze bedoelde het goed.

Een ander boek wat heel veel invloed op mijn denk- en leefwijze heeft gehad is het boek ‘Sterrentekens’ van Linda Goodman. In dit boek is Linda volgens mij al zo’n dertig jaar vooruit op de spirituele schrijvers van nu.
Dat vind ik trouwens ook van dr. Dyer. Zoveel boeken die na NietmoMaarnu zijn geschreven zijn gebaseerd op dit boek.
Hoewel Linda astrologe is, gaat dit boek veel verder dan dat. (Zie de inhoudsopgave op de foto’s hieronder). Ik heb drie boeken van haar in mijn kast die me zeer dierbaar zijn.

Later, toen Kylian nog een peuter was, las ik nog een boek dat heel veel invloed heeft gehad op mijn leven.
Het heet ‘Als liefde pijn doet, en je weet niet waarom’ van Susan Forward.
Na het lezen van dit boek begreep ik wat er mis was in de relatie met de vader van Kylian en mij. En door dat ik eindelijk doorzag wat hij met mij deed (wat ik liet gebeuren) kon ik daar een einde aan maken.

Natuurlijk zijn er veel meer boeken geweest.
Inspirerende romans.
Boeken over communicatie, over NLP, droomduidingen, wat niet?
Ik lees over alles wat me maar net op dat moment maar interesseert.

Misschien….Nee.
Waarschijnlijk, als ik nooit was gaan lezen, had ik nog wel op die flat gewoond, gewoon
met s.v. en twee of drie ‘koters’ tussen al onze koperen toeters en bellen.

Welk boek heeft de meeste invloed op jullie leven gehad?

20140815-093148-34308613.jpg

20140815-093159-34319728.jpg

24 gedachtes over “Over drie boeken en hun invloed op mijn leven

  1. Ik ben helemaal geen boekenmens. Ja, de boeken van … hier, ik weet de schrijver al niet eens meer, maar dat waren thrillers. Moord en doodslag. Kan ik maar beter geen levenslessen uit halen. 😉

    Like

  2. Zoveel boeken hebben invloed op me gehad. Toen ik zo rond de 50 was las ik het boek : “Een jaar aan zee” van Joan Anderson. Dat was de aanzet tot mijn scheiding, kiezen voor mezelf en nooit spijt van gehad. Zeg niet dat zonder dat boek het niet gebeurd zou zijn maar toch… En zo zijn er erg veel. Ja mijn moeder dronk noch rook ooit en mijn vader rookte alleen, drank was er eigenlijk nooit in huis. Pas later op verjaardagen en toen mijn broers groter werden voor die jongens wel eens een biertje. Ben zelf dus ook heel laat begonnen met roken en gelukkig al weer jaren gestopt. En drinken deed ik ook zelden of nooit, nu wel eens een wijntje in het weerkend of zo of wat biertjes als er een feestje is. Maar is het er niet ook prima. Toch is mijn broer alcoholist geweest hij was helemaal doorgedraaid. Dus het zijn ook vaak de omstandigheden, hoe dingen lopen in het leven. Een eerlijk en mooi verhaal Beau en ik vond het wel een beetje triest dat je ouders nooit bij je sporten kwamen kijken,

    Like

  3. Je hebt geen saai leven gehad tot nu toe.

    Roken en drinken waren de normaalste zaak vroeger. Bij verjaardagen stonden altijd sigaretten en sigaren op tafel. En toen ik jong was kreeg ik al een slokje bessenjenever. Het was maar eenmalig maar nu hoef je het niet te proberen om iemand onder de 10 een slokje te geven.
    Desondanks ben ik nooit gaan roken. Ik drink wel maar dan met mate.

    Boeken die mijn leven beïnvloed hebben zijn er niet. Ik las vroeger vooral sciencefiction en gelukkig heeft dat mij niet gemotiveerd om een raket te bouwen in de achtertuin. 😉 Sommige verhalen hebben mij natuurlijk wel aan het denken gezet over de toekomst van de mensheid, maar echt beïnvloed heeft het mij niet.

    Like

  4. Toen mijn vrouw in 1965 werd geboren stond haar vader te roken in de verloskamer. Kan je nagaan ! Drinken is een enorm groot probleem dat vroeger als normaal beschouwd werd. Nu pas begint men te beseffen dat dit een even groot en zelfs groter probleem is dan drugs.
    Enkele boeken die invloed op mij hebben gehad zijn enkele van LP Boon en de Bijbel. Ik ben officieel lid van een Evangelische Gemeente maar heb door omstandigheden een tijdje het Boek laten liggen maar sedert kort neem ik hier ook de draad weer op.

    Like

  5. Een aantal boeken!
    Als eerste: Je kunt je leven helen, van Louise Hay (ook lekker esoterisch dus), dan eigenlijk alle boeken van Lilian Too over de Feng Shui (zij heeft ervoor gezorgd dat ik interesse kreeg in Chinese geneeswijzen en het leven in China, waardoor ik acupunctuur ben gaan studeren) en dan alle boeken van Diana Gabaldon (serie: de reiziger) omdat ik door haar (en door Martin Bril niet te vergeten!) ben gaan schrijven… 😉

    Like

  6. Kijk, ik was dus even van plan de wijn terug in de fles te proberen krijgen, maar ik vrees dat het te laat is. But I don’t care.
    Twee boeken die echt wel impact hadden: “the yoga of mindfulness”, dat hielp mij door mijn studies en vroeg twintigerjaren, en “het water is heerlijk” van Toon Hermans.

    Like

  7. Mooi geschreven! Ik hou van boeken, een book addict. maar weinig maakt me zo gelukkig als ik weer eens een mooi boek in mijn handen heb. Wellicht dat Heks van Susan Smit een heel ‘bepalend’ boek is geweest in mijn leven. Sinds het lezen van dat boek volg ik een soortgelijk pad. Al ben ik er van overtuigd dat ik dit pad ook wel had gevonden zonder dat boek.. Alleen dan misschien later, anders… Ja boeken hebben soms een prachtige invloed. Je wordt er in ieder geval nooit dommer van! (:

    Like

  8. Waarschijnlijk ben ik gewoon altijd al eigenwijs geweest en heb nooit getwijfeld of wat ik deed goed was. Hoewel ik vroeg wél veel las waren dat geen boeken die invloed op me hadden.
    Misschien moet ik tóch voor twee boeken een uitzondering maken.
    De één is de bijbel die me liet zien dat” gelovig zijn” niets voor mij is , waarschijnlijk omdat ik prima in mezelf kan geloven.
    En het boek van Dr Spock over kinderen opvoeden ,in de jaren 60 veranderde de zienswijze op dat gebied behoorlijk. Maar ook dát boek volgde ik niet blindelings maar meer om te zien waarin de nieuwe methodes afweken van de oude. en of ik het daarmee eens was.
    Mijn kinderen hebben , net als jij , veel gezeurd over ons roken, hoewel we tijdens de zwangerschappen en baby en peutertijd niet rookten pakje we dat later toch weer op. Ze waren het dus niet gewend en dat snap ik dan wel.Ze zijn zelf nooit gaan roken en pas toen ze bijna de deur uitgingen zijn wij definitief gestopt met roken.

    Like

    • O ja, dat was wat hè?! Die dr. Spock. In de tijd dat ik zwanger was had iedereen een ‘oei,ik groei’, en/of een ‘duik in je weeen’. Volgens mij worden beiden boeken nog steeds goed verkocht dus er zal wel een kern van waarheid inzetten.
      Tja, de bijbel is natuurlijk een ander verhaal;-)
      Ach, dat roken. Vroeger was dat zo gewoon.

      Like

  9. ik ken het boek van Wayne Dyers ook, maar heb het nooit gelezen. Toen ik nog (in een ver verleden) veel boeken las waren het meestal romans. Ook enkele kinderboeken (ben nog begeleider geweest van een kinderboekenjury) hebben toch wel indruk op me gemaakt. Zo herinner ik mij vooral “Het huis van eb en vloed” van Ed Franck.

    Like

  10. Eigenlijk kan niet echt een boek noemen. Maar inderdaad, zeker zo rond een jaar of 30 zijn er diverse boeken die grote invloed gehad hebben op hoe ik nu in het leven sta. Met name boeken over de oude natuur religies en bijv. het boek van prinses Irene.

    Like

  11. Christiane F. Helaas was deze invloed niet héél erg positief. Ik werd nieuwsgierig naar de verboden middelen die in het boek werden beschreven. Ik heb het boek tot op de dag van vandaag niet meer aangeraakt, maar een belangrijk rol in mijn leven heeft het zeker te weten wel gehad.

    Like

  12. Niet morgen maar nu is natuurlijk een heerlijk boek. Heb het wel 100 x gelezen. Telkens als ik dreig weg te zakken in mijn eigen neerwaartse spiraal grijp ik gauw naar het boek 😀
    Een ander belangrijk boek vond ik: Uw brein als medicijn. Prachtig boek. En het boek dat als puber – ik was 17 – heel veel indruk op me maakte was Woeste Hoogten. Prachtig. Zie me nog zitten, middag na middag, compleet van de wereld en maar lezen!

    Like

Geef een reactie

