Gedachten over de wereld vandaag de dag

We doen zo ons best om alles om ons heen te organiseren.
Ons leven
Onze vrije tijd.
Onze normen en waarden.

Alles netjes
Zoals het hoort.
Het huis
de tuin
de caravan
of de boot.

We hebben dokters.
Een tandarts.
Een ziektenkostenverzekering.
En de veronicagids op de dinsdag op de mat.

Als het donker wordt
doen we het licht aan.
Als het koud is
de verwarming.
Als we iets omhoog gooien
komt het weer neer.
En het recht,
ja
het Recht zal altijd zegevieren.

Zo hebben we het afgesproken.
En daarom, alleen daarom werkt het.
We hebben onze wereld samen gecreëerd.
Onze wereld vol zekerheden.
Vol schijn zekerheden.
Want dat zijn het natuurlijk.
Al wilden we het liefst nog heel lang onze ogen blijven sluiten.

En nu het onze ‘eigen’ doden zijn weten we het ineens niet meer.
Ineens staat onze wereld op zijn kop.
Chaos!
Ineens zien we onze zekerheden voor onze ogen verdwijnen in het drijfzand.
Onze normen
Onze waarden.
Onze afspraken.
We raken in de war.
Roepen maar wat om de schijn van controle op te houden.
Voor elkaar.
Voor onszelf.
Roepen om actie
om redelijkheid
om eerlijkheid
om recht.
-Dachten we dan werkelijk?
Werkelijk
dat onze wereld in het echt ook bestond?-

Snappen we het dan niet?
Het is nog steeds dezelfde wereld als vorige week waarin we leven.
Die wereld was altijd al verdomde echt.
Maar nu zijn WIJ geraakt.
En wel tot in het diepst in de ziel van onze samenleving.

Ik ben bang
voor voorbarige conclusies
en ondoordachte daden
Bang voor censuur.
Bang voor paniek
en voor hetzes.

Wordt wakker!
Niet zij,
maar
wij waren het!
Wij,
die in een door ons zelf gecreëerde droomwereld leefden.

Ja.
Heus.
Werkelijk.
Moet ik je knijpen?

Deze nachtmerrie bestaat echt.

14 gedachtes over “Gedachten over de wereld vandaag de dag

  1. Daar ben ik me zeer van bewust ….maar ik wás me er al van bewust.
    Ik heb er de leeftijd voor om niet meer in een ideale wereld te geloven….. en het énige dat ik kan doen doe ik, ik probeer in m’n directe omgeving alles leefbaar te houden en betreur álle levens die door geweld verloren gaan, Nederlandse levens zijn niet meer of minder kostbaar dan andere levens …… behalve voor hen die achterblijven is er dat verschil !
    En toch kunnen we terroristen niet hun gang laten gaan ……… helaas zijn er weinig doeltreffende vredelievende mogelijkheden…….

    Like

  2. de wereld is nooit ideaal geweest en zal het nooit zijn. Ik doe gewoon mijn best om het voor mezelf en voor de mensen uit mijn omgeving draaglijk te maken, maar ook dat lukt niet altijd.
    We leven hier al sinds 1945 zonder oorlog, maar ook dat kan morgen plots gedaan zijn. Soms zijn er feiten zoals dat vliegtuig of 9/11 die ons dat duidelijk maken. Geluk en vrede is een broos iets.

    Like

  3. Een ideale wereld en een schijnwereld. Dat realiseer ik me ook zo vaak. Zeker als mensen het hebben over dat we het zo slecht hebben. Dan wil ik roepen, kijk eens verder dan je neus lang is.
    Ik sprak iemand die zei ook “er sterven daar wekelijks zoveel mensen en je hoort er niemand over, nu zijn het Nederlanders en de wereld is te klein” en zo is het wel. Ook logisch als het dichtbij komt doet het het zeerst. Zeker voor de familie en vrienden die hun geliefden kwijt zijn.
    En een eerlijk hoe en waarom kan je nauwelijks verwachten in zo’n oorlogsgebied, triest genoeg.

    Like

  4. Heel mooi onder woorden gebracht.

    En ondanks alles wat er gebeurt is gaan we volgende week weer gewoon verder in onze droom wereld. Gaan we gewoon weer met het vliegtuig op vakantie. Kijken we misschien nog even of de route niet over onveilig gebied gaat en dan genieten van deze perfecte wereld.

    Like

  5. Mooi geschreven …….. en o zo waar!!
    Zonder die zelfde schijnwereld zouden we geen leven hebben, maar……. het is wel hard om daar op deze manier weer eens aan herinnert te worden.
    Trouwens, veel mensen worden er ook aan herinnert als er bij hun word ingebroken.
    Want wees nou eerlijk, eigenlijk ben je nergens en nooit veilig ………….. het is een kwestie van jezelf beschermen.

    Like

  6. Knijp me maar
    Mag best wel effe hoor

    En nu zoeken ZE de schuldvraag

    Die kan ik ze wel vertellen
    Een ieder die wapens fabriceren, leveren, kopen en gebruiken, zij hebben schuld

    De vlaggen halfstok roept Rutte en vervolgens koopt hij de JSF

    Like

  7. Prachtig stuk. Antwoorden hebben we niet, krijgen we vermoedelijk ook niet. Ergernissen zat. Rot wereld. Ik blijf voortaan in mijn eigen tuin (die verdikkeme maar niet wil opschieten want nu gaat zoon weer verhuizen, of ik heb jicht en zo voort er is altijd wel wat grommel grommel).
    Had ik al gezegd dat dit een prachtig stuk was?

    Like

Geef een reactie

