Kamperen in de jaren ’70 deel 5: een nieuwe vriendin!

In de weekenden was ik natuurlijk voornamelijk op ‘Camping Castricum’ in Heemskerk te vinden.
Inmiddels heet de camping trouwens al heel lang geen ‘Camping Castricum’ meer maar ‘Geversduin’.

Zat ik doordeweeks op school met Essie Erwt te flirten met de jongens, in de weekenden was ik gewoon nog aan het hoepelen en zo.
Mijn vriendinnetjes Ellen en Mariëlle waren namelijk net een jaartje jonger en zaten nog op de basisschool. Zij waren nog helemaal niet bezig met jongens.
Welnee!

Op een dag stelde Ellen mij voor aan Linda, een kennisje van haar.
Linda stond op het grote veld.
Ze hadden een grote groene bungalow tent. Op een dag zat ze daar gewoon voor. Op het gras. Ze droeg een lichtroze bodywarmer. In haar nek zat een kleine witte hamster.
Ik vond haar direct erg grappig.

Ellen bleek -hoewel aardig-toch wel een beetje tuttig te zijn. College schoenen met kwastjes, gestreepte poloshirtjes, tennisles, zo’n typetje. Haar bermuda’s hadden ruitjes.
-Had ze zelf zo uitgezocht, need I say more?-
Ze was nergens voor te porren. Tenminste, niet voor de zaken waar ik wel voor te porren was: flipperen, (lees: de flipperkast saboteren), de jongens in de kantine en de disco (waarover later meer).

Op een dag kwam Linda toevallig langs onze caravan.
Ik lag op een luchtbed de Tina te lezen of zo.
We kletsten wat.
Iets van ‘hè, sta jij hier, ik nu daar’ of zo.
Ze kwam gezellig bij me zitten.
Het klikte gewoon tussen ons.

‘Heb je misschien zin om mee te gaan, mijn poules lopen?’
Ik had geen flauw benul wat dat was. Ik haalde mijn schouders op.
‘Best.
Is het ver lopen?’
Het was die dag bloedheet weer.
‘Valt wel mee hoor.
Half uurtje’.

Nadat we de camping verlieten sloegen we rechtsaf.
Ik op mijn slippertjes, in de grijze Bermuda die de moeder .van Ellen voor me in elkaar geflanst had. (Yek!)
Eerst liepen we langs de patatoloog, richting Heemskerk.
Even later langs Slot Assemburg.
Jee. Wat was het warm.
Wat hadden we een dorst.
Niets bij ons natuurlijk.
‘Is het nog heel ver?’

We hadden zo’n ontzettende dorst dat we besloten ergens aan te bellen om water te vragen.
Was geen probleem.
‘Draai de buiten kraan maar open meiden.

En verder gingen we weer, door Beverwijk.
De Breestraat.
‘Nu zijn we er echt bijna’.
Eindelijk waren we bij haar huis in Velzen Noord.
Alleen nog even zes trappen op.
Maar ja, toen moesten we die poules natuurlijk nog lopen!
Ze had zo haar adresjes.
Bij alle mensen kreeg ze een gulden of zo.
Het viel me op hoe vrij ze was met de mensen.
Open.
Spontaan.
Gebbetjes.
We lachten wat af samen.

Vanaf die dag werden Lins en ik dikke vriendinnen.
-En ‘partners in crime’!-

8 gedachtes over “Kamperen in de jaren ’70 deel 5: een nieuwe vriendin!

  1. Hahaha Hebben we dat stuk echt gelopen???? Vond het op de fiets al ver. Alleen kunnen wij nooit langs Assumburg gelopen hebben dat is echt uit de richting. Wel leuk dat jij nog precies weet hoe we elkaar hebben leren kennen. Grappig om te lezen en ik weet dat ik jou ook rete interessant vond en blij was met jou als vriendinnetje. Ik kijk al uit naar het vervolg lieve Nars……kom maar op!

    Like

  2. Wat leuk om te lezen hoe een vriendschap ontstaan is, die dus wat ik begrijp nog steeds bestaat! Word er ook altijd gelijk een beetje jaloers op, omdat mijn beste en oudste vriendin die ik had niet meer leeft. That’s live……….. hoop dat jij dat nooit mee zult maken.

    Like

    • Nee. Met C nog regelmatig FB contact, met Es bel ik af en toe, met Linda spreek ik binnenkort weer eens af en met Sandra doe ik binnenkort weer een borrel op de dam. O, en Kaar- die ken ik ‘pas’ 18 jaar- zie ik ook snel. Leuk hoor!

      Like

Geef een reactie

