De vlinder

Hoi pap.

Vandaag was best kut hè?
Maar heus, we hebben ons best gedaan om het beste ervan te maken. Een week uitstel was zinloos; anders hadden we Kyl zijn verjaardag ook op deze dag gevierd. Het had alleen uitstel geweest en een flauwe poging tot ontkenning van wat simpelweg zo in de agenda stond: jullie 50 jarig huwelijk en Kyls 17e verjaardag.

Gos, weet je nog pap hoe trots je was toen je voor de eerste keer je eerste kleinzoon vast hield? Ik wel. Ik heb er een foto van. Was was je trots.
Een geweldige opa bovendien.

‘Iedere vrijdag ging ik met oop een visje halen voor ouwe oma’.
Dat was dan mijn oma. Ze is maar elf jaar eerder gestorven als jij. En hoe ouder ik word, des te meer ik haar waardeer: gratis Nederlandse les voor buitenlandse vrouwen’. Ik heb het niet van een vreemd denk ik, wat jij?

Zoals altijd was ik de alcoholvrije biertjes weer vergeten vandaag, maar deze keer hoefde ik dus niet terug.
Het was wel een rare dag hoor.
Kyl sliep bij Roel dus die zou pas na een uur thuis komen.
Hij had een feestje gister. Ja ik vindt ook dat hij zelf ook eens een feestje zou moeten organiseren. – Daar zijn wij niet vies van hè?- Wie weet, als moeder overste in Spanje zit?

Rem en ik waren samen vanmorgen al vroeg aan de sop.
Je kent het wel: kastje hier opruimen, dienblaadje daar.
Ondertussen de soepkip op het vuur.
Op gegeven moment kom ik je tijgertje tegen. Je weet wel: die je aan je binnenspiegel hing van je auto.
Ik pakte het op en plots zie ik dat er aan de achterkant van Tijg een broche vast zit gespeld. Het is een schattig vlindertje. Nog nooit eerder gezien.
Hoe kom je daar nou weer aan?

Kyl wil mee naar de begraafplaats.

‘De laatste keer dat ik hier was was met oop. Gingen we naar ouwe oma’.
Gearmd met ‘oom’ lopen we door het hek. ‘Links Kyl’

Kyl steekt met de aansteker van oma jouw waxinelichtje aan.
Er is niet veel van over. Wat stom dat ik dat nou weer ben vergeten.
Hele kleine druppeltjes lopen langs je dekseltje naar de voet van je urn. Er ligt een plasje aan je voet. ‘Rem heeft hem heus goed dichtgelijmd hoor !’
Kyl weet dat zeker.
‘Dag schat’
‘Dag pap’
‘Dag oop’

Thuis is het feest.
Met Kaar en Steef.
Geert en lies.
Mo en Pat, die we al zolang niet gezien hebben
Ruud en Karla.
Het is maar een klein groepje

Zo zonder pap.
En geen neef, te ver.
En geen zus van 220km verderop.

We koesteren.
Genieten
en beseffen
het zo zeer.
‘Kom, laten we proosten’
Op wat is!

Dan komt het moment dat mam naar huis wil.
Ik breng haar weg.

‘Kijk mam, dit is het vlindertje vanachter de tijger’.
Ze heeft hem nooit eerder gezien zegt ze.
‘Ik moest hem vinden.
Juist vandaag. Raar hè?’

Ze pakt het kleine vlindertje aan. Staart naar het veelkleurig email op het brons.
Dan pas besef ik pas goed wat ik haar geef.
Mam ook.

Nog net zie ik hoe ze lacht als ik de hoek omga. Haar hand iets hoger dan voorheen.
De kleine broche in haar palm gevouwen.

Ze was er zo blij mee pap.

8 gedachtes over “De vlinder

  1. Wat mooi… Ben er stil van. Moeilijk he, deze periode? Zoveel dat je nog wilt zeggen… En wat heerlijk dat je het toch kunt zeggen op deze manier.

    Like

Geef een reactie

