Kermis in Wormerveer in de jaren ’70

In Wormerveer is er 1 keer per jaar een grote kermis met de Paasdagen.
De kermis was in de jaren ’70 groter dan dat hij nu is. Waar nu de AH en de Blokker staan was toen gewoon nog voor een groot gedeelte plein. Het gebouw van buurthuis de Witte Vlinder lag toen wat meer naar achter volgens mij, waardoor het Marktplein dus groter was. Of was ik gewoon kleiner?

Toen we nog te jong waren om zelf naar de kermis te mogen gingen we met Pasen met onze ouders. Net als ieder ander klein meisje waren we dan op ons paasbest gekleed met onze witte kniekousjes en zwarte lakschoentjes.

Net als nu kon je er touwtje trekken, in de draaimolen, de
rups – van hout!-, waren er vliegtuigjes en kon je natuurlijk ballen gooien. En na afloop kregen we natuurlijk een zachte kaneelstok waar we dagen mee deden. Ook talloze dropballen hebben we versleten. Dagen napret hadden we daarmee.

Naast die eerste paasdag gingen we nog een keertje alleen met mam op de woensdag middag. Soms ging Marjo, het jongste zusje van mijn vader ook mee. Of was ze er gewoon. Ik herinner me nog wel dat ze in zo’n Afghaanse stinkjas in die attractie zat waar je zelf je kar aan een touw vast moest houden. Later werd deze attractie verboden omdat er teveel ongelukken mee gebeurde.
Toen we alweer zo groot waren dat we er overdag alleen mochten rond banjeren gingen we alleen nog een keertje ’s avonds met mam. Reuze spannend, vooral in het spookhuis natuurlijk. Hoewel?

Ik herinner me dat er op de plek waar nu de Blokker is, ooit een reuzenrad stond, maar ook een keer een heuse achtbaan.
En geen kinderachtige ook.
Dat ritje zal ik nooit vergeten.
Ik zag toen mezelf even zitten van bovenaf.
Brrr…
Maar ja, zus wilde er perse in, ze mocht niet alleen en mam kon mij moeilijk alleen op het stoepje laten staan. We – dwz mam en ik, zus was euforisch- stonden na afloop te trillen op onze benen. Nooit meer!

Toen we ouder werden waren we helemaal niet meer te houden Net als de vele andere kinderen Ja, ‘zij’ van de rij van het zwembad, de rij bij de luilakbollen en de C&A- waren we al op het Marktplein te vinden zodra de eerste wagens nog maar net gearriveerd waren. Het was die week natuurlijk the ‘Place to be’ voor alle kinderen van alle basisscholen in Wormerveer. ‘Heb je het gezien? De Hully Cully is er’.
Uren brachten we er door. Een groepje hier, een groepje daar. Er werd wat af geroddeld.
Veel kinderen uit de Ambonese wijk waren er ook, zij stonden meestal met een grote groep bij de botsauto’s.
Er werd natuurlijk ook nogal eens gevochten, daar keek niemand van op. Je was allang blij dat je zelf niet de lul was.
‘Ze vechten. Kom, kijken!’
Nauwlettend hielden we daarnaast natuurlijk de opbouw in de gaten. ‘De botsauto’s gaan proefdraaien!’ Af en toe maakten we een uitstapje naar de Minimarkt voor een schuimblok of iets dergelijks. Of Abba plaatjes.
Kon je mooi gelijk ruilen.
‘Er staat een centrifuge!’
Nou, dat was me wat!
Als je daar niet in geweest was…

In de tijd van Mud kwam de Hully Cully volgens mij voor het eerst op de Wormerveerse kermis. ‘Durf jij erin?’
Zus durfde alles.
En ik ‘durfde’ dus ook.
Er was gewoon geen sprake van dat ik aan de kant mocht blijven staan.
‘Kom Nar’.
Een ritje koste destijds 1 gulden. Eerst ging het vooruit waarbij het leek alsof je over de golven vaarde. Dan achteruit, en vaak daarna nog even vol gas terwijl de schotel in 1 stand scheef bleef staan. ‘Hobbobobobob’ Doodeng vond ik het. ‘Als je eruit valt lig je gelijk goed’, zei zus dan lachend.
Het Marktplein grensde pal aan de Oude Begraafplaats, slechts onderbroken door de kikkersloot. (Ik meen tenminste dat die sloot zo heet).

Alleen al voor de muziek ging je gezellig bij de Hully Cully staan. Mud, Bay city Rollers, Abba.
En wat later Grease..
Die paasdagen in ’78 was het een bont spektakel van glimmende satijnen broeken, wijde glanzende rokken met brede ceinturen en leren jackies. Het was het eerste jaar dat ik door een boze vader ’s avonds bij de jongens bij de botsauto’s vandaan werd gehaald. ‘Vooruit naar huis. Het is al tien uur. Ben jij nou gek geworden?’

Weer een jaar later waren het de pastelkleuren die overheersten, liefst met zwarte puntschoenen eronder.
De Wranglers.
De spijkerjasjes.
Glitter nagellak.
Java.

Ja. De Wormerveerse kermis. Ik kwam er graag. Met zus. Met mijn klasvriendinnen en met mijn vriendinnetje C die ik op mijn beurt weer pushte om in de Hully Cully te gaan.
‘Bobobobobobob, daar gaat ie weerrrr’.
C. was meer van het gokken.
Grijparm, of bulldozers. Maakte niet uit waar ze haar geld in flikkerde, het was altijd wel goed voor een horloge of twee, drie.

Natuurlijk kwam ik er ook met Kyl toen hij klein was.
Oma ook. Op de woensdagmiddag. Als ik werkte.
Later ging hij alleen.
Met kleine Remco, zijn vriendje.
Op een dag kwam hij huilend terug.
‘Ze hebben mijn geld afgepakt.
In het stee-heeg-juh..’

Ach ja, Kermis in Wormerveer.
Wie is er niet groot van mee geworden…

7 gedachtes over “Kermis in Wormerveer in de jaren ’70

  1. Ik 😉

    Deels omdat ik in Eindhoven ben opgegroeid, deels omdat ik een gruwelijke hekel aan de kermis heb. Ik was maar wat blij dat de vader van Yep dol op kermissen en zo is, dus dat deel van de opvoeding heeft hij ook na de scheiding voor zijn rekening genomen…

    Like

  2. Mijn moeder kwam ook uit Wormerveer.
    Zij woonde op het schoolpad.
    Kermis was NIETS voor haar, want als je de bocht nam met de auto werd zij al niet goed.
    Ik heb er nog familie wonen.
    Heb er ook nog een jaar gewerkt bij Gova trucks, de SRV wagens werden er gemaakt.

    Like

  3. Ben nog steeds dol op kermissen maar ik kan niet meer in al die attracties. Op de een of andere manier is mijn evenwichtsorgaan niet meer wat het was – dat is wel eens jammer. Maar de sfeer vind ik nog steeds leuk hoewel het treurig is als je ziet wat je nu moet betalen.

    Like

  4. Ik ook al niet, ik groeide in Den haag op waar op het Malieveld altijd een grote kermis was rond de meidagen en in September. verschrikkelijk vond ik het er.Het enige waar ik wel eens in geweest ben zijn de bots autootjes maar kermis en ik zijn onverenigbare componenten;-)

    Like

Geef een reactie

