En alles op 1 dag

Met haar koele fijne vingertjes voelt ze mijn pols.
-80 volgens mij-
‘Je bent helemaal leeg’.
Gelukkig weet zij precies wat we daar aan kunnen doen.
Zachtjes steekt ze de eerste naald ergens onder mijn knie -‘Ja laat hem maar gewoon rusten, ontspan maar…’- en een tweede ergens in mijn rechterkuit. ‘We moeten eerst je energielevel omhoog zien te krijgen, dan kan ik pas gaan werken aan je klachten’.
Nadat ik twintig minuten heb liggen opladen kan ik gelijk in 1 moeite door naar mijn lymfedrainage-sessie. -Ook geen idee, maar het klonk zo verschrikkelijk veelbelovend dat ik het gewoon moest proberen-.
Gezellig is het in ieder geval wel. En lekker ook. En volgens mij helpt het ook best een beetje. Fysiotherapie, psychologie en acupunctuur, jaaa, onze dr. Spruitje is van alle gemakken voorzien op zolder.

Rem zit aan de koffie als ik thuis kom. ‘En, deed het zeer?’
Kyl zit in zijn pak op de bank, klaar om zo naar school te gaan. ‘Je denkt toch niet serieus dat die naaldjes gaan helpen hè mam, kom op!’

Om half twee zijn we bij Vincent van Memento Mori. Hij heeft het keurig gedaan. De deksel van de urn is zoals afgesproken nog niet dicht.
‘Dat doet Jan straks toch, van de begraafplaats?’

Of we het willen zien.
Ik heb het al gezien. Daar.
‘Beetje leemkleurig poederig’.
Hij kijkt me verrast aan.
‘Je hebt dan waarschijnlijk de buitenkant van een zakje gezien Narda’.
Dan wil ik het toch even snel zien.
Hij heeft gelijk.
Het is grijzig.

Mam stapt voorin.
We zijn keurig op tijd.
Een knul van een jaar of negentien maait het gras.
‘Goedemiddag, we hebben een afspraak met Jan’.

Jan is er niet.
‘Maar ik zal u helpen’.
Nee, dichtlijmen begint hij niet aan. Hij is zo onhandig.
Zou ik ook zijn.
Een lijmpistool heeft hij wel.
Rem lijmt hem keurig netjes dicht terwijl ik het formulier in vul.
‘Het is wel in paps stijl mam’, sus ik. ‘Hij had het vast fijn gevonden dat Rem dit doet’.
Zij weet dat ook zeker.

Met de stagiair van de land en tuinbouwschool lopen we in ganzenmars naar de zuil.
Wat hebben we een geluk met het weer.
‘Dit is het plekje’.
Ja dat weet ik ook wel.
‘Jan lijmt hem later vanmiddag wel vast’.
-Daar hopen we dan maar op/
‘Nou, bedankt hoor’.
Met nog een hand omhoog als teken van groet loopt hij alweer naar zijn maaimachine.
‘Hoeveel moeite we ook al weer betalen voor dit bijzetten Rem?’ Mam tuttelt wat met het gele viooltje wat we donderdag apart hebben gehouden en het engeltje van Linda van de thuiszorg.
‘238 euro zoveel’, antwoord hij zachtjes.
De zonnestraaltjes vallen gezellig op het plekje.
‘Mooi zo mam’.
Ze is tevreden. Nadat we nog een kwartiertje in het zonnetje op het bankje hebben gezeten gaan we naar de koffie.

‘Zal ik vanmiddag gaan boeken mam’.
Stel je voor dat het te laat is.
‘Dat is goed hoor kind.
Alledrie een eigen kamer hè?
En met een balkon!’

19 april vliegen mam, zus en ik voor acht dagen naar Spanje.
Hotel aan het strand, all- inclusive met 300 meter rechts van ons het haventje, en 300 meter de andere kant op het buurtje Carihuela, wat ze na al die vele vakanties in Spanje met pap toch nog steeds het leukste plekje vind.

Ben ik een bofkont of niet?

9 gedachtes over “En alles op 1 dag

  1. Lieve Narda en familie ik volg je blog. sinds kort krijg ik automatisch je verhalen binnen. Ik vind dat fijn om op deze manier het wel en wee te volgen in het rouwproces van je vader ook met name voor je moeder om te lezen hoe het gaat. Met kippenvel lees ik je verhalen soms met een lach soms met een traan! Je schrijft prachtig! Lieve groetjes aan allen liefs Linda

    Like

  2. Ja helaas valt nooit te verbloemen dat “de dood”óók “handel”is. Het lijkt soms wel morele chantage over de rug van rouwende mensen, beknibbelen op de kosten voor een geliefde overledenen is immers niet sympathiek !
    Eigenlijk zou ik je eerder een kanjer dan een bofkont noemen en ik hoop dat je inderdaad een wéreld vakantie zult hebben!

    Like

Geef een reactie

