Er kan nog meer bij…

‘Mam, ik voel me niet zo goed ineens’. Kyl loopt voorzichtig de trap af.
Hij ziet pips rond zijn neus.
‘Voel eens…’
Met zijn grote jongenshand legt hij de mijne op zijn borst.
Kabonk, kabonk, kabonk !
Als een razende gaat het tekeer daarbinnen.
‘Ik werd net helemaal niet goed. Duizelig, zweten, kramp’.
Hij was zijn tanden nog even snel aan het poetsen voor hij naar zijn werk zou gaan.
‘Ik bel toch eerst even de huisartsenpost Kyl’.

Tien minuten later stapt hij dan toch op de scooter nadat hem het hemd van het lijf is gevraagd door de assistente van de huisartsenpost, die eea weer heeft overlegd met de dienstdoend huisarts.
‘Maar als het erger / anders wordt willen we dat je langs komt hoor’.

Ik bel de teamleider van de supermarkt om te vertellen dat Kyl onderweg is. ‘We houden hem wel een beetje in de gaten hoor’.

Helemaal gerust ben ik er niet op. Gedachteloos dwaal ik over het www, op zoek naar een leuk hotel in Carihuela.
Half en half had ik het er al met mam over gehad toen ze net ontslagen was uit het ziekenhuis. ‘Misschien later, over een paar maanden’.
Ze moest er nu nog even niet aan denken.

Om half negen gaat mijn mobiel.
Kylian.
‘Mam, ik voel me nu echt niet goed, het is nog erger dan thuis’.
Een collega zag hem eerst lijkbleek wegtrekken.
‘Maar daarna begon het pas weer’.
De teamleider had hem al gezegd dat hij maar beter naar huis kon gaan.

Binnen 20 minuten zijn we bij de Heel. We hoeven maar twee minuten te wachten op de huisarts.
Kyl doet zijn verhaal.
Verteld verhalen over vorige keren, die ik -slechte, ontaarde moeder!- nooit zo heel erg serieus heb genomen.
‘Weet je nog dat je me laatst op de Provinciale weg zag lopen met mijn fiets toen ik aangifte ging doen mam?’
Daar heeft hij me niets over verteld.
‘Maar zo erg als vanavond. heb ik het nooit eerder gehad’.

Natuurlijk is er nu niets te horen. ‘Hoevaak heb je er last van?’ Toch wel een paar keer per week, antwoord Kyl.
Ze luistert lang naar zijn hart. Dan de bloeddruk. 128 over 72. Prima.
‘Toch wil ik dat je morgen naar je huisarts gaat. Hartkloppingen kunnen verschillende oorzaken hebben, en het is belangrijk dat we proberen die oorzaak te achterhalen’.

Gelukkig kunnen we er op de terugweg samen alweer een beetje om lachen.
‘Maar het klopt toch niet?!’
‘Nou het klopt wel’
‘Ja datdanweerwel’
‘Maar een beetje te hard en een beetje te snel’.
‘Vertel maar niet tegen oma hoor’.
‘Nee, natuurlijk niet. Stel je voor…’
‘Ja, straks krijgt ze nog een hartstilstand’.

Om half tien zijn we gelukkig alweer thuis.
‘Wil jij dan die afspraak morgen voor me maken bij dr. Spruitje mam?’
‘Tuurlijk lieverd’.
‘Slaap lekker straks mam’.
‘Jij ook Kyl’

-en morgen alsjeblieft gewoon gezond weer op!!-

13 gedachtes over “Er kan nog meer bij…

  1. Fijn dat hij naar “spruitje” kan, die weet gelukkig waar deze knul allemaal doorheen moest de laatste tijd en nu alwéér allerlei verschrikkelijk op zich af ziet komen bij z;n oma!
    Natuurlijk moet er goed naar hem gekeken worden om échte kwalen uit te sluiten maar het zou me niet verbazen als zijn klachten veroorzaakt worden door alle emoties en angsten.
    Huilen doen deze stoere knullen natuurlijk niet of nauwelijks en al dat opkroppen kán dit soort klachten veroorzaken maar ja…. ik ben geen arts natuurlijk dus wat zit hier allemaal te beweren 😉

    Like

  2. Zo’n kastje – een Holter? – is verrekte handig. Daar kunnen ze alles van de afgelopen 24 uur op zien. Of nog langer. Jemig, je kind… je zou er als moeder zelf hartkloppingen van krijgen. Ik duim voor jullie! Sterkte en liefs,
    Kakel

    Like

  3. Ja, dit zijn altijd enge dingen. Hoop dat er gauw duidelijkheid komt, sterkte. (Soms kan het zelfs met verkeerd ademhalen te maken hebben dus niet meteen van het ergste uitgaan hoor!)

    Like

Geef een reactie

