Ontslag met spruitjes

Donderdag
Een van mijn vele tantes belt.
‘Je had toch wel even een mailtje kunnen sturen?’
Had inderdaad gekund.
Niet aan gedacht.
Kreeg ook niet echt veel respons op de updating mails die ik afgelopen periode over mijn vader schreef.
Dacht dus dat ik met 2 belletjes, een Facebook bericht en mijn blog een heel end te komen#not!#sorry

Gelukkig heb ik iets anders aan mijn hoofd.
Als ik ’s avonds bij mam kom is ze doodop.
‘Kind ik ben nog drukker dan thuis’
Fysio, radiologie, pijpje blazen,
haren wassen, bezoek.
Nee, nog geen tijd voor puzzelen.
Laat staan voor Jos.

‘Heb je nou die antidepressiva, oogdruppels en oogtabletten eindelijk gehad?’
Nope. Geen van de drie.
De antidepressiva heeft ze dinsdagochtend voor het laatst gehad.
Dat was haar laatste.
Het is nu donderdag avond.
Ik noem dit een:
Zeer Kwalijke Zaak.

De avonddienst gaat het uitzoeken en is het volledig met me eens dat dit een zeer, zo niet Zeer kwalijke zaak is.
De medicijnlijst klopt.
Alleen de medicatie is niet aan mam verstrekt.
Nou ja, bovengenoemde medicatie dan.
‘Paracetamol heb ik zelf wel’.

Alsnog krijgt mam haar antidepressiva.
‘Dan schrijf ik op dat u morgen pas na het middaguur weer eentje mag hoor’.

Vrijdag.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb weer eens een afspraak met dr. Superspruitje.
(Hij denkt vast dat ik op hem val of zo, dat kan niet anders) maar vriendelijk als altijd schrijft hij zonder morren de benodigde verwijsbrieven. -ik kom natuurlijk ook niet voor Jan Doedel- Ben alleen nou weer vergeten te vragen om dat stomme antibiotica recept, maar ik ga Echt Niet Terug.
No way!

Om elf uur stipt was ik bij mam.
‘En? Oogpillen gehad?’
Nee, geen oogpillen en druppels.
‘Maar wel die antidepressiva hoor!’
Waarom verbaast me dat nou weer niks.
Zuster V zal nog even de ontslagpapieren pakken.
‘Weet je bij wie ik moet zijn als ik een klacht in wil dienen?’
Ze kijkt me verbaast aan. ‘Dat mag bij mij hoor!’
Ik zeg dat ik dat liever even via de officiële weg doe.
‘O. Oké. Nou dan haal ik even zo’n formulier en de afspraken nog. Moment’.

Na een kwartier komt er een broeder in opleiding. ‘V is nog even aan het uitzoeken hoe het nou zat met die medicatie’.
-adem in!-
‘Dat had V beter dinsdag kunnen doen’.
Na 20 minuten komt ze bij ons. Zonder formulier.
‘Ik hoop dat we het zo even kunnen oplossen’.
Vriendelijk zeg ik dat ik het daarvoor te laat vind.
Toch wil ze heel graag weten wat de klachten zijn. ‘Zo jammer’.
Ik ben heel rustig en leg op een
hele vriendelijke toon uit waar het m.i. aan schortte.
Ze is het met alles eens wat ik zeg.
De broeder ook.
En maar knikken.

Mam kent dit kantje van mij nog niet zie ik. Stomverbaasd kijkt ze van de een na de ander.
Dat van die po en die bel gaat V nog even navragen. ‘Dat was ik echt niet hoor!’
Dan wordt het toch echt tijd om te gaan.
‘Daag mevrouw, beterschap hoor’
Ze zwaaien ons gezellig uit tot aan de lift.
‘Daaag!’

Buiten is het miezerig.
De radio staat nog steeds op dezelfde zender als waar pap zo graag naar luisterde in de auto.
‘Het zou echt zonde zijn als je nu weer gaat roken mam’.
Ze zucht. ‘Alsjeblieft kind’.
Ik kan het er niet bij laten zitten. Als er ooit maar een klein kansje bestaat dat ze ooit zal stoppen is het nu.
Tot aan huis praat ik op haar in.
Ik voel me rot, gemeen.
Maar als ik het niet doe raak ik haar kwijt.
‘Alsjeblieft mam?’

16 gedachtes over “Ontslag met spruitjes

  1. Keigoed dat je je niet omver laat lu…eh.. .praten ! Er is écht veel fout gegaan!
    Ik hoop dat mams zich iop haar eigen stekkie snel prettiger zal voelen.
    Dat roken…. ach, wat is een paar dagen niet roken voor iemand die al zo lang rookt, niet genoeg om er écht vanaf te zijn. Gun het haar maar dat zij zich kan “vasthouden “aan die sigaret in haar zo veranderende leventje.

    Like

      • Héél moeilijk bij alles dat je net meegemaakt hebt ,want ook je moeder kan alleen zélf bepalen of ze liever korter leeft op haar manier of (misschien) langer als ze stopt met roken. Maar ik snap natuurlijk wel dat je het probeert, je bent lief!

        Like

  2. Fijn dat je moeder weer thuis is. Trouwens, wat dat roken betreft : een kennis van mij moest na 4 longontstekingen binnen korte tijd ook stoppen, maar is aan het elektrische sigaret gegaan. En weet je, haar gezondheid is met sprongen vooruit gegaan. Normaal hoestte ze tussen elke zin door, nu helemaal niet meer. Misschien een idee voor je moeder?

    Like

  3. Ik hoop dat je moeder het kan opbrengen en volhouden met het stoppen met roken. Tururlijk is dat veel beter voor haar, maar ze heeft het al zo moeilijk en ik kan me zo voorstellen dat ze die laatste sigaretten niet wil opgeven. Maar ik ga duimen van wel natuurlijk 😀
    Rust een beetje uit in je weekend,
    Liefs en een knuffel,
    Kakel

    Like

  4. Stoppen met roken.. tja, het is een van de moeilijkste dingen die er is en zeker in deze periode kan ik me indenken dat je moeder wel even wat anders aan haar hoofd heeft. Maar ja, ik kan me jouw bezorgdheid ook wel indenken. Sterkte.

    Like

Geef een reactie

