Paling, fietswrakken en een boezeroentje

Zaterdag
Nadat Bink sinds tijden weer eens de poep uit de veren heeft mogen badderen en zichtbaar blij is met zijn schone kooi gaan we naar mijn ouders moeder.

Als we aankomen heeft mam de radio gezellig aan. De sfeer voelt goed. ‘Het was eigenlijk wel fijn om weer even alleen te zijn’.
Voor het eerst sinds tijden praten mam en ik weer even samen. Rem is doorgereden naar Minus om eens te kijken of er al enig schot zit in de reparatie van Kylian zijn scooter.

We maken een boodschappenlijstje. Onderwijl drinken we koffie.
Normaal drink ik maar twee hooguit drie kopen koffie per dag.

De stilte is niet vervelend.
Mams handen bibberen nog steeds. Als Rem terug is gaan we samen even naar de Coöp, de visboer en de bakker. ‘Best gezellig toch mam, even met z’n tweetjes?

Als we terugkomen met de boodschappen is Rem nog bezig met het deurtje van de koelkast. De lade van het bureau in de logeerkamer heeft hij dan alweer gefixt. Hoewel vast en zeker onbedoeld laat zus toch altijd een spoor van vernielingen achter.
‘Ik weet precies waar alles ligt in de schuur , Klaas heeft dat zo logisch opgeborgen allemaal’.
Ze lijken ook best op elkaar wat dat betreft.
-Getsie, misschien heb ik wel zo’n een of ander complex?-

Als ook het kruisje naar de zin van mam hangt nemen we gezellig een wijntje.
Ik zuip wat af de laatste tijd. Drink ik normaal hooguit 1 keer per week een glaasje als er niets te vieren valt, nu heb ik sinds vorige week iedere dag wel een wijntje of twee, drie
(oké, laat het wat meer zijn) achterover geslagen.

We praten na over de laatste weken en dagen. ‘De speech van ome G. was ook mooi hè?’
Een van de broers van mijn vader had zeer beeldend -uit het blote hoofd!- verteld over de rol die pap als oudste broer in zijn leven speelde. ‘Klaas klom stiekem het hek over en stal het brood van het paard en stopte het snel onder zijn boezeroentje’. Dat was in de oorlog. ‘Zodat wij te eten hadden’. En:’Klaas knutselde van een aantal oude fietswrakken een hele nieuwe fiets voor me in elkaar zodat ik kon studeren. Hij schilderde hem zelfs nog’.
Typisch mijn vader, vooral de gouden randjes natuurlijk waarmee hij uiteindelijk de fiets versierde.
Mijn oom had een oude schoolfoto mee van mijn vader.
Ik ben later helemaal vergeten te vragen of ik die nog mocht zien.

Om zes uur laten we mam alleen.
‘Wel bellen hoor als je troost nodig hebt of voor wat dan ook, afgesproken?’
Ze knikt. En glimlacht.
Ze eet straks een broodje paling.
Is ze gek op.
‘En dat slaatje toch hè mam?’

Morgen komt ze eten.
Preischotel. .
Vindt ze heerlijk.
Flink wat volle ‘Heel klein scheutje magere’ kookroom erdoor.
Hap-slik-weg!
‘Je vader hield niet zo van prei’.

‘Tot morgen dan mam!’

Tja. Taaie rakker, die mams van mij!

12 gedachtes over “Paling, fietswrakken en een boezeroentje

  1. Goed dat je je moeder ook alleen thuis laat, dat is beter dan haar uit huis halen tot later want dan begint het verwerken óók pas later ! En op dit moment zal ze alleen zijn nog vaak als “even bijkomen na alle drukte ” aanvoelen .Dat haalt de “onbehaaglijkheid” eraf die het later wél zou hebben. Bovendien kan ze dan meer zichzelf zijn en huilen wanneer ze er behoefte aan heeft !

    Nee hoor Ingrid, dat dacht ik niét maar dit terzijde 😉

    Like

  2. Ook erna blijft het nog een tijdlang onwerkelijk. Het is in elk geval wel fijn dat je niet ver uit de buurt bij je moeder woont, dat jullie gewoon makkelijk bij elkaar langs kunnen gaan. Dat scheelt zoveel.

    Like

  3. Helamaal waar wat je zegt, dat je zo ongeveer al een half jaar aan het rouwen bent. Nu wordt het stil, en kunnen jullie de afgelopen maanden verwerken. Ik schaam mij bijna om het te zeggen, maar toen mijn moeder toendertijd is gestorven, was er ook opluchting, al doe je het met alle liefde die je in je hebt….. Gelukkig hebben wij het ook op een heel fijne manier kunnen beeindigen, en alles kunnen zeggen.
    Heel veel sterkte voor jullie allemaal, en veel liefs. tot gauw.

    Like

Geef een reactie

