Nieuwe plannen maken

Het is gebeurd.
Achter de rug.
Klaar.

De speech ging goed.
Dat wil zeggen:
Ik ben niet in snikken uitgebarsten / flauwgevallen, en het was goed te verstaan.

Weer was oudste neef er van mijn vaders kant.
En Essie Erwt, Sandra en Karin. Fijn.
En Cora, de jeugdvriendin van zus.
En heel veel lieve andere familie leden, vrienden en bekenden.

Had ik trouwens al verteld dat Linda van de thuiszorg er gister nog was?
Bij de condoleance. Topwijf is het. Nummer 8 van Nederland hoorde ik van een kennis. Dat moet een foutje zijn. Ik weet namelijk zeker dat ze de beste thuiszorgverpleegkundige is van Nederland.

De helft van de bloemen zijn op het strooiveld gelegd. Daar ligt mijn peetoom. De andere helft hebben we met nicht José en Kyl bij het grafje van haar zoon Rick gelegd die op tweeënhalf jarige leeftijd is overleden. Hij was een paar maandjes ouder dan Kyl.
Had mijn vader ook vast mooi gevonden.

Na afloop een borrel bij mam.
Ik zat om half drie al aan de wijn.
Zus wil ook een zaansgroene kist.
En later ook worden uitgestrooid bij pap en mam in het Guisveld.
Misschien alledrie tegelijk.
Ja. Natuurlijk. Nino mag er ook bij.
Of we het even regelen dan.
Mam verteld alvast de juiste lokatie aan Rem.
‘Bij dat bruggetje. Ziet er net zo uit als op de kaart’.
Ik zeg dat we dan wel getuigen moeten meenemen. Een broer en een zus.
Gezellig, wijntje erbij en een hapje op de boot. Zou er bijna zin in krijgen.
Mam doet gelijk een suggestie voor de getuigen.
‘We kunnen natuurlijk ook op de schaats. Allemaal een rugtasje. Wie weet zijn de leden van de GVB wel te porren.
Berenburgertje er bij.
Nou alleen de datum nog.
We lachen.
Om serious business.

Als zus zegt dat ze wel eens eerder aan de beurt kan zijn als mam, begin ik over een wilsverklaring.
‘Misschien handig als we dat voor je operatie aan je hoofd doen’.
Ze wil heel graag een wilsverklaring.
Coma is ook net niks natuurlijk.
‘Wil jij dat regelen?’
Ook voor mam.
Natuurlijk.
Doen we.

Wat moet ik verder nog zeggen?
Zus was engelachtig vandaag.
Blij met mijn speech.
Kreeg heel veel complimenten trouwens over mijn speech.
Wist ook niet dat ik het in me had.

Later op de dag zijn Rem, Kyl en ik naar de Krokodil geweest.
Een Spaans restaurant.
Mam houdt niet zo van uit eten.
En terwijl Julio weer ‘la Carretera’ zong,
verslond ik massa’s tapas.

Mijn vader zou tevreden zijn geweest.

20140117-030716.jpg

6 gedachtes over “Nieuwe plannen maken

  1. Ik ben een paar dagen afwezig geweest op WP vandaar nog geen enkele reactie van mijn kant. Zojuist al je blogjes ‘bijgelezen’ en ik heb het niet droog gehouden. Wat heb je het allemaal vol liefde opgeschreven. Mijn bewondering is groot daarvoor.
    Gecondoleerd, lieve Narda. Ik wens jou, je moeder en je zus, en je eigen gezin, en iedereen die je vader na aan het hart stonden/staan heel veel sterkte de komende tijd.
    Dikke kus en knuffel van mij xxx

    Like

  2. En dat, een tevreden vader, is het aller-allerbelangrijkste wanneer je aan de laatste groet begint.

    Je hebet het goed gedaan… En nu is het tijd om aan jezelf te gaan denken, om het besef binnen te laten komen, om te rouwen om wat was, liefdevol te herinneren wat nooit meer weggaat..

    Like

Geef een reactie

