2013: Een pas op de plaats 2014: Stapje voor stapje weer vooruit

2013 was een zeer bewogen jaar voor me. In figuurlijke zin dan.
De grootste dieptepunten hier even op een rij:
1) Mijn ziekenhuisopname vanwege de afschuwelijke nekpijn die me overviel en de lichamelijke misère van gewrichten, spieren en pezen waarmee ik sindsdien te kampen heb.
2) Natuurlijk de ziekte van mijn vader en de zorgen ook om mijn moeder en zus.
Een vader met kanker, een moeder met zwaar ondergewicht, een zus met een aneurysma in haar hoofd en een neef met pdd nos.
Wie verzint zoiets? Grapjas!
3) Het overlijden van een hele lieve oom door kanker. Hij gaf nog steeds ski les en stond midden in het leven. Ook een neef (46) waar ik in leeftijd maar zes dagen mee scheel overleed dit jaar. Hij lag zomaar dood in zijn bed. Zijn hart was niet goed, bleek achteraf.
En natuurlijk het overlijden van mijn voormalig leidinggevende in dezelfde week. Een hele lieve man die nog 50 moest worden. Zo triest allemaal.
4) Gedoe (weer!) met de alimentatie voor Kyl. Sinds zijn vader hem in de vakantie weer heeft gezien, betaald hij gewoon geen alimentatie meer.

Maar 2013 bracht ook best mooie dingen:
1) Ik heb mijn zegeningen leren tellen.
2) Ik heb (noodgedwongen) leren genieten van fietstochtjes in de buurt.
3) Ik heb (noodgedwongen) leren onthaasten.
4) Heb een aantal herinneringen uit de jaren ’70 eindelijk eens opgeschreven.
5) Het is nog beter dan in2012 gelukt om bij mezelf te blijven, mijn hart te volgen, en me weinig aan te trekken van wat een ander van me vindt. Moeilijk. Nog steeds soms, maar het wordt wel steeds minder moeilijk.
6) In materieel opzicht: Het kippenhokje is verplaatst en we hebben nu een halfopen keuken met gezellige kleine bar. Ben met allebei de dingen heel erg blij. Oké dan: Met de keuken het meest;-D
7) Op 1 sigaartje van buuf na heb ik het hele jaar niet gerookt! ***trots***
8) En ik ben natuurlijk dit blog gestart. Dat was nooit gebeurd als ik niet ziek was geworden, want daar had ik de tijd en de energie gewoon niet voor toen ik nog met windkracht tien door mijn leven denderde.
Dit blog heeft me heel veel fijne dingen gebracht.
Inzicht in mijn eigen gevoelens bijvoorbeeld. Het liet me soms een pas op de maat maken, door even terug denken aan wat is gebeurd, en liet wat ik opschreef tegelijkertijd een beetje bezinken.
Maar naast dat, bracht het heel veel lieve mensen op mijn pad die me vaak een steuntje (zeg maar steuN soms) in de rug gaven. Niet alleen via de reacties, maar ook in pb’s.
Ik heb ook erg genoten van en gelachen om de andere blogs; de idiote verhalen uit België en de (te) gekke filmpjes van Riet. Maar ook vaak meegeleefd natuurlijk. We krijgen allemaal ons deel. Hoewel het natuurlijk een virtueel wereldje blijft, ben ik er erg gesteld op geraakt. Soms, als de echte wereld heel even te veel voor me werd, kon ik er even in weg vluchten.
Dank jullie wel.

Mijn plannen voor 2014?
1) Verder met lichamelijk herstellen en weer voor 100% aan de slag.
-starten met de antibiotica (op hoop van zegen)
-acupunctuur?
-fysiotherapie / manuele therapie
-yoga
-fietsen (buiten)
-fietsen, lopen, roeien (sportschool)
-sauna 1 x per week
-gezonde voeding
-evt. / misschien (voor een jaar) terug naar 24 uur per week, ipv 32 uur.
Nou, dat komt wel goed dan toch?!!

2) Blog netjes bijhouden.
(En opslaan in Word!!!)
Jaren ’70 verhaaltjes afronden en over naar de woelige jaren’80.

3) Vaker afspreken met mijn (oude) vriendinnetjes. Aan het eind van 2014 wil ik ze allemaal (weer) minstens 3 keer gezien hebben.

4) Zuiniger omgaan met mijn energie. Wat is echt belangrijk?
Wie zijn echt belangrijk? Waar heb ik zin in?

5) De achterstallige alimentatie.
Daar ga ik in mijn blogs verder niet over uit wijden. Jullie krijgen al zoveel te verduren hier;-)

6) In de tuin werken. T’is een chaos daar. Afgelopen zomer kon ik niets doen vanwege mijn lijf. Rem is al een beetje begonnen. De druif is onlangs flink gesnoeid.

7) Op zeven staan mijn ouders. Zeven is namelijk mijn geluksgetal. Zeven is zoiets als ‘mijn best om het beste ervan te maken’. En daar kan ik wel wat geluk bij gebruiken.

8) Spook op Twitter.
Gewoon, omdat het goed is om af en toe met iets onnozels bezig te zijn. Gewoon, omdat ik het leuk vind: @spookerig

Lieve collega bloggers en andere anonieme meelezers:
Ik wens jullie alvast een fijne jaarwisseling en een heel Gelukkig en vooral Gezond 2014.

25 gedachtes over “2013: Een pas op de plaats 2014: Stapje voor stapje weer vooruit

  1. Ik wens je een warm en liefdevol 2014 toe en veel succes met het verdelen van je energie. Het blijft lastig (weet ik uit jarenlange ervaring).
    Wat punt 5 betreft: Daar hebben ze het LIBO voor uitgevonden. Die neemt je die zorg uit handen.

    Like

  2. Dat mag je wel een jaar met tegenslagen noemen ja, razend knap dat je jezelf terug vecht zo goed en zo kwaad als het gaat.
    Schrijven is inderdaad een fijne manier om je gedachten te ordenen en dan is een blog bij houden een prima zet! Lief dat je zoveel waardering laat zien voor je medebloggers, net wat je zegt , het is virtueel maar er is zéker een band onderling. Dat die verder je prive leven niet raakt is eerder een voordeel dan een nadeel want “het praat vaak makkelijker ” tegen mensen die je niet persoonlijk kent.
    Ik hoop voor jou dat het nieuwe jaar heel veel goeds zal brengen in de hoop dat je moeilijke dingen die zeker op je af komen beter een plekje zal kunnen geven.
    Ik ga natuurlijk m’n best doen ook in het komende jaar weer regelmatig “de idioot uit te hangen” en voorál niet ál te “normaal”te worden XXX

    Like

  3. Een bewogen jaar, maar gelukkig sluit je af met de goede dingen en niet de slechte 😉 Gewoon doorgaan. recht zo die gaat, en jezelf trouw blijven. En heb je dierbaren lief! Dan komt alles goed,
    liefs en dat de beste dag van 2013 maar je slechtste dag van 2014 mag worden…
    liefs Kakel

    Like

  4. Hoewel ik je nog maar kort “ken”, ben ik blij met je ontboezeming hier.
    Je bent ondanks of desondanks je vele ongemakken een sterke vrouw.
    “Door tegenslagen sterk”, kon nog weleens in je voordeel gaan werken en ik hoop van harte dat 2014 dit jou gaat brengen.
    Alles wat wenselijk is, meisje!
    Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, je mailt mij maar?

    Like

  5. 2013 was inderdaad een bewogen jaar voor jullie. Het is niet niks wat je voor de kiezen kreeg als ik dat allemaal zo lees. Uiteindelijk gaat het inderdaad om die zegeningen tellen maar moeten we daar dan eerst zoveel narigheid voor meemaken? Het leven deelt soms gewoon veel te harde klappen uit. Ik hoop dat 2014 voor jullie allen een heel mooi en goed jaar mag worden.

    Like

  6. Dat is heel wat. Als je de helft realiseert is het al buitengewoon knap.
    Ik wens je een mooi, gezond, inspiratievol 2014 toe. Eis niet teveel van jezelf. Een ingestorte Narda is noch zichzelf noch anderen van dienst.
    Leg de nadruk dus maar op nummer 1, jezelf.

    Like

  7. Pfff wat een heftig jaar heb jij gehad!
    Ik hoop en wens dat 2014 een betere jaar wordt voor je op alle fronten!
    Mooie punten om aan te werken en naar uit te kijken!

    Like

Geef een reactie

