Grand theft auto 5

Kylian zijn fiets staat nog precies zo voor het keukenraam als waar hij hem gistermiddag heeft geparkeerd.
Ik raap de post van de mat en leg mijn sleutels op het aanrecht.
Verdories.
Had hij nou niet even?
En die theeglazen staan er ook nog.

‘Kyyyyyl?’
Ik hoor boven sirenes en
gierende autobanden.

Drie hongerige katten dralen om mijn voeten.
Haan Lummel priemt door het zijraam met zijn ene oogje hongerig naar binnen.

‘Verdories KYYL!’

Boos hang ik mijn tas aan de trap.
De sirenes stoppen.
Dan opent een deur.
Zijn deur.
‘O, hoi mam, ben je al thuis?’

‘Al?’
Het is vijf over vijf.
Ja gister was het pas zes uur.
Dat is waar.
‘Kom jij eens naar beneden vakantieganger’.
Dat dat nou weer zo moet.
Bah!
Zo geen zin in nu.
‘Nee, niks ‘ja maar’. NU!!’

‘Had je niet even….?’
‘Hebben de kippen…?’
‘Toch een kleine moeite om…’

Kyl gaat sla halen voor de kippen.
‘Sorry mam’.
Hij pakt mijn portemonnee.
‘Daar komt buurman aan’.
Kyl laat hem binnen.
Die komt iets vertellen
zie ik direct.

‘Wilt u koffie?’
Dat hoeft niet.
Maar we gaan wel even aan tafel zitten.

‘Heb je nog wat nodig mam?’
Buurman ziet bleekjes
‘Behalve sla?’
En mager.
‘Nee, ga maar snel’.

Dan hoor ik woorden
die ik niet wil horen.
‘Tumor’
‘Darm’
‘Scan’
en zie ik de rode randen
om zijn ogen.
‘Hoe gaat het met buurvrouw?’
Buurvrouw kan alleen maar huilen.

Ik zet mijn stem op standje bas en draai het volume wat omhoog.
‘1 van uw kinderen moet maandag met u mee gaan hoor buurman’.
Zijn kinderen werken dan
of hebben geen rijbewijs.
Morgen gaat hij alleen.
Alleen naar de ct scan.
Arme dappere oude buurman.

Buurman vertrekt.
Ik geef zijn lange magere lijf onhandig een knuffel.
‘Maandag kom ik even bij u langs hoor’.

Dan belt Rem.
‘Het wordt wel negen uur vanavond.
Gaan jullie maar vast eten’

Kyl is al weer terug
met de sla.
Hij zet zijn fiets netjes in de schuur.

Eerst de katten maar.
Shit.
Kattenvoer op.
‘Ik vroeg het nog zo mam…’
Ik vul de bordjes met harde brokken
En besluit dat ik absoluut geen zin heb in roerbakgroenten zonder Rem.

‘We gaan wat bestellen.’
Kyl is wel in voor een
vette hap.
Samen snorren we ons laatste contante centjes bijeen.
Dertientachtig.
‘Zullen we wachten
tot we echt honger krijgen?’

De sirenes loeien alweer.
Na mijn bad ga ik maar eens kijken
of ik ook eens mag.

‘Tuurlijk mam’.
Hij schuift een stukje op en klopt op zijn bed.
‘Ga maar lekker zitten.’
Kyl ‘cheet wel even 5 minuten levens’ voor me
zegt hij,
samenzweerderig.
En een sportvliegtuig.
‘Of heb je liever een Lamborghini?’

Bram komt luidkeels klagen
over koude saaie harde brokken.
‘Vandaag eet je verder niets Bram.
Vandaag ben je na-me-lijk-op di-eet!
Net als baasje’
We schieten in de lach.
Bram kijkt boos
en druipt af.

Dan ren ik in een stoer pakje door de virtuele stad.
Maai hier een voetganger neer met mijn rechtse, sla daar voor de aardigheid wat verkeersborden in elkaar, gooi wat granaten naar de politie en en steel een motor op de vlucht voor ik uiteindelijk met mijn vliegtuig het reuzenrad van Los Santos ram…

Kyl kijkt me zijdelings onderzoekend aan.
Bram stampt op en neer op de trap.
Spook wil water vers uit de tap
en Minoes naar buiten.

‘Je mag best nog wel een keer hoor mam.’

6 gedachtes over “Grand theft auto 5

  1. dat is tóch een zoon waar je iets aan hebt! Lief dat buurman z’n verhaal kon doen bij je , ik hoop dat één van z’n kinderen alsnog tijd maakt voor hem.Maar misschien wil buurman wel liever alleen , die mensen zijn er óók!

    Like

  2. Dit had ik geschreven kunnen hebben, maar dan in de dochtervariant. Soms zóu je ze toch! Maar ze staat dan weer naast me als ik ’t ff nodig heb. Ze zet een bakkie slootwater voor me, en ik mag een spelletje op haar tablet doen…

    Arme buufman. Moet ie ook nog alleen de ct-scan laten maken. Kunnen die kinderen dan voor even geen vrij nemen? En desnoods met een taxi gaan? Lief dat ie bij jou even zijn hart kan luchten!

    Like

    • Gister was de aanloop gelukkig goed bij buurman.
      Hij heeft 4 kinderen hier in de buurt.
      En dan nog de aanhang en kleinkinderen.
      Je zou toch denken dat er wel eentje meegaat morgen….

      Ach, ze zijn ook best wel lief.
      Eigenlijk.
      Pubers bedoel ik.

      Like

Geef een reactie

