Tv kijken in de jaren ’70

Onze eerste tv was nog in zwart wit en had een beeldscherm wat een beetje bol stond. De kast om de beeldbuis was van bruin hout.
Onze tweede televisie, een: ‘Ja wij hebben ook een kleurentv’, was een paar maatjes groter en kwam met een bijbehorende televisiekast.
De beeldkwaliteit was die dagen natuurlijk veel minder goed als nu, de antennes stonden nog gewoon op de daken.
En als het ging onweren moest de antenne eruit.

De eerste programma’s die veel indruk op mij hebben gemaakt zijn Terry de Slingeraar en Rikkie en Slingertje. Ik had een knuffelaapje dat daar sprekend op leek en wat dus ook Slingertje heette. Dat was nog in de zwart- wit periode hoor.

Ook was ik een grote fan van Pippie Langkous.
-Nog steeds trouwens, een topwijf vind ik het!-
Zaterdagavond half acht keken we Zorro.
Carnaval was ook erg voorspelbaar die dagen.
De meiden gingen als Pippie, de jongens waren Zorro.

Wat we verder keken?
Pipo, en natuurlijk Zwiebertje.
Tita- tovenaar niet te vergeten, -voor de broodnodige toverdrankrecepten-en voor het slapen gaan keken we zoals ieder kind de Fabeltjeskrant.

Zus en ik waren gek van de rattenvanger van Hamelen.
Ik was destijds stapelgek op Bertram Bierenbroodspot.
Misschien dat die strakke pakjes er wat mee te maken hadden, die Thierry de Slingeraar ging ook al in zo’n raar outfitje door het leven.

Op zaterdagmiddag zaten ook wij natuurlijk voor de buis voor ‘Stuif ‘es in’. Of zaten? Ik zelf lag het liefst met een patchwork kussen tegen de tafelpoot op de grond daarvoor. Die balk vonden we zo leuk.
Wat kon je als kind nog meer bereiken dan een Stuif es in medaille?

Q en Q kwam halverwege de jaren ’70. Ken je die serie nog?
Wat was dat spannend hè!?
Ik heb een jaar of wat met Kylian alle afleveringen op 1 dag gekeken.
En er nogmaals enorm van genoten.
Ook van ‘de Zevensprong’ trouwens.

In de jaren die volgden kwamen ‘de man van zes miljoen’, dr. Who en ‘de Wrekers’ op de buis.
‘Pepper’ (Angie dickingson) was ook zo’n hype, al kan ik me daar veel minder van herinneren.

Op maandag was er volgens mij altijd wel iets jankerigs op de buis.
Mijn vader -aan wie dergelijke sentimentaliteiten niet waren besteed- was dan gelukkig naar de brandweerkazerne zodat mam, zus en ik in alle rust naar ‘het kleine huis’ of ‘Black Beauty’ konden kijken.
We jankten wat af op die tv avondjes met ons drietjes.
Nou, mijn moeder en ik dan toch zeker.

‘Het kleine huis’ vonden we trouwens niet zo heel erg leuk, we irriteerde ons rot aan die Nelly, maar mam was smoorverliefd op die vader Charles geloof ik, dus we hadden niet zoveel te willen.
Bovendien was de keuze niet veel groter dan net 1 of 2.

Van de Nederlandse series kan ik me ‘Sil de strandjutter’ en ‘Dagboek van een herdershond’ nog goed herinneren.

Wat spelletjes betreft keken we zoals zovelen naar ‘Wie van de 3’ en de ‘Wie- kent-kwis’.
Bakje chips erbij met cola, helemaal gezellig.

Wat we natuurlijk ook niet wilde missen was Toppop.
Verder waren er nog geen pop programma’s.
Mijn vader keek graag naar ‘Op Volle toeren’, waar Nico Haak, vader Abraham en Dennie Christian en ‘de Zangeres zonder naam’de scepter zwaaiden.
Meestal was dit het tijdstip waarop zus in ik de opgedane theoriekennis van ‘Tita Tovenaar’ in praktijk gingen brengen.

Het absolute tv hoogtepunt van het jaar was het Eurovisie songfestival. Dat mochten we he-le-maal zien.
We vielen natuurlijk vanzelf wel in slaap.
Ik kan me goed herinneren dat Abba won, maar Teach-in maakte meer indruk.
Hoe lang hebben we wel niet ‘Dingedong’ gezongen? De tekst kan ik nog dromen.
Evenals de tekst van ‘dr. Bernard’ van Bonnie St. Clair.
-Zus was als oudste de baas, daarbij had zij een cassette-recorder en ik nog niet- dus je begrijpt dat ik altijd de dokter was-.

Of we dan geen films keken?
Jawel hoor. Tarzan keken we en ‘Sissy’ natuurlijk.
En wat dacht je van ‘Angelique’?
Met die Joffrey de Piraque? Guttegut, mijn moeder zwijmelde wat af in die tijd.

Heel af en toe moesten we natuurlijk ook naar een oorlogfilm kijken, voorzien van -hier niet voor herhaling vatbaar!- commentaar van mijn vader die de oorlog als kind had meegemaakt van zijn vijfde tot zijn tiende jaar.

Gingen we dan nooit naar de bioscoop?
Nou heel af en toe. Ik heb ‘de Reddertjes’ in de bioscoop gezien, en iets over een vliegende bus en wat populaire westerns.
De eerste films waar ik zonder mijn ouders heen ging waren ‘Grease’ (in Corso) en ‘Christiane F.’ (in Centraal).

Voor King Kong en Jaws was ik nog veel te jong hoor.
Laat staan voor ‘Turks fruit’ en ‘Emanuelle’.
Van de Godfather had ik nog niet gehoord.

Het leuke van die jaren was dat we bijna alles eensgezind keken.
De volgende dag sprak je dan bijvoorbeeld over ‘Black beauty’ op school. Stonden er zo weer een paar te janken.

We wilden allemaal een Pepper-pop,
een hamelen jurk, en een Holly-hobby etui.
Wat later weer een purdy kapsel,
een satijnen broek en een Grease tas.

Ik ben vast heel veel programma’s vergeten.
Maar deze staan me het meest bij.
En jullie?
Wat herinneren jullie je nog goed van tv?

17 gedachtes over “Tv kijken in de jaren ’70

  1. Veel van die programma’s kan ik mij dan weer wel herinneren. Hamelen was in ons gezin absoluut favoriet, we zaten met zijn allen voor de buis en mijn vader nam het op op zo’n bandrecorder. Dan konden we later nog eens luisteren (wat we heel vaak deden).
    Bij Q en Q zat ik altijd met mijn ogen dicht hihi
    Stuif es in ben ik nog eens met school naar toe gegaan. Dat was een hele belevenis!
    Leuk blog weer, Narda (maar dat zijn ze allemaal hihi)

    Like

  2. Knikkend zat ik te lezen. Leuk, leuk hoewel ik voor die programma’s toen al te oud was. Ik ben meer van de tijd van Tinkeltje en dat zegt jou weer niks denk ik.
    Maar bij de Wrekers veerde ik op. Ach, Mrs Peel (en dan de enige echte: Diane Rigg), daar bleef ik voor op, daar wilde ik alles van weten. Geweldige uitzendingen.

    Like

  3. Wij hadden geen TV. Pas in 1960 omdat mijn vader olympische spelen wilde kijken.
    Open het dorp heb ik live gezien. En de maanlanding.

    Maar de eerste TV uitzending was te vroeg voor mij. Zo oud ben ik ook weer niet Narda!!! Grom.

    Enfin, het was leuk om al die namen weer voorbij te zien komen. Swiebertje, dat was toch wel een hoogtepunt hoor. En wat leuk dat die afleveringen nu nog op DVD te krijgen zijn.

    Like

  4. O ja , veel van wat je opnoemt keken mijn kinderen naar .We hadden ook nog lang een zwart/wit TV met uiteraard de antenne op het dak.
    Open het dorp was nog eerder , we zagen dat gedeeltelijk bij m’n ouders want zelf hadden we toen nog geen TV in ’62.We waren toen ruim een jaar getrouwd en ik was zwanger van onze zoon. Tjonge ,die is ondertussen dus ook al 50 😉

    Like

  5. Ik mis er eentje: Floris! Heb je mijn log over hem gelezen? http://kakelbont.freeweb.nl/?p=7717

    De herinneringen tuimelden over elkaar heen tijdens het lezen. Wat heb ik eigenlijk veel tv gekeken! Sommige series irriteerden mij ook. Dat intens brave van Het Kleine Huis…
    Geweldig vond ik Hamelen, Catweazle, Pippi, Zoro, en Toppop. Aan Tita Tovenaar ergerde ik me groen en geel, waarom weet ik niet.
    Wat heb je er veel opgerakeld, leuk die nostalgie 😀

    Like

    • O ja, wij vonden de film van ome Willem, Barbara pappa, beertje Collacol en peppi en kokkie verschrikkelijk.
      Catweazle en Floris ben ik idd vergeten.
      Denk dat zus en ik wannabe witches waren, vandaar onze interesse denk ik.

      Like

Geef een reactie

