Gek is dat

Gek is dat.
De trein reed niet vanmorgen.
Tussen Uitgeest en Zaandam.
Nou is dat op zich niet zo gek.
Dat gebeurt echt wel vaker.
En dan komt er gewoon een bus.
En dat is anders dan normaal.
En anders dan normaal schept denk ik een band tussen de mensen.
Gek is dat toch.

Ze kwam naast me zitten, een vreemde vrouw, maar sprong geschrokken weer op.
“Wacht even!”
Gehaast liet ze haar tas vol vertrouwen achter op de stoel naast de mijne, en rende terug naar buiten.
Het lag er nog. Ik zag haar bukken.
De chauffeur wachtte braaf.
Triomfantelijk stak ze een mapje als bewijs omhoog voor de chagrijnige trein/busreizigers, toen ze door het pad terug liep naar haar stoel naast de mijne in de bus die nu door haar schuld nog een minuut later aan zal komen in Zaandam.
Ja, door haar.
Haar schuld.

Het ontging haar volledig
dat ik de enige was die lachte
en zei: “Gelukkig maar zeg!”
Waarop zij weer iets aardigs antwoordde wat vervolgens ontaarde in een eenzijdig gesprek dat nogal abrupt eindigde op spoor 8 van het Centraal Station waar ik op het laatste moment nog net op tijd uit de trein stapte.

Een groet.
Een laatste zwaai.
Ik zie ik nog net hoe ze, als de trein zich weer in beweging zet, haar hoofd wat moedeloos tegen het raam laat leunen als ze zich beseft dat
haar hele leven in de notendop tussen Krommenie en het CS had
gepast.

Gek is dat.

Een gedachte over “Gek is dat

Geef een reactie

