Plofkip

imageDit gaat een saai stukje worden. Over kippen. En die zijn immers saai. Toch? Wat doen ze nou eigenlijk? Beetje rond baggeren door de tuin, graankorreltje hier, slakkenhuisje slopen daar. Beetje spitten in de borders, zandbadje en en kukeltje op zijn tijd, zo nu en dan ff eitje leggen voor de baas….. Nee, niet echt een spectaculair bestaan, zeg maar ronduit saai. Toch?

Wat maakt het dus uit als we ze in een donker krap hok in veertig dagen slachtrijp mesten? ‘Hebben ze toch geen erg in? Weten zij veel? Wat bedoel je dat ze niet op hun pootjes kunnen staan? O, blijven die achter in de groei? Dat wist ik niet. Nou ja- haha- ze hoeven toch nergens heen! Weten die kippen veel En hé, de smaak is er heus niet minder om. Toch? Beter voor het milieu, – echt waar hoor, stond laatst in de krant-, beter voor de portemonnee. Kunnen we mooi in plaats van Euro-hopper cola de duurdere variant nemen. Is toch veel lekkerder dan dat goedkope bocht! ‘

Lummel, Lieke, lotte. Ja. Je kunt ze namelijk ook een naam geven. Zoals ik Een bestaan geven. Lachen om Lieke die vanaf de schuur naar ons toe komt sprinten als ik haar roep. Weten dat Lotte zachtjes uit je handen eet, en Lieke er liefst een hapje vinger erbij wil. Kippen zijn niet zo dom. Kippen hebben zelfs een lange termijn geheugen. Dit vroege voorjaar nog persoonlijk getest door de voerbakjes van de katten in een andere hoek van de kamer te zetten dan normaal, de tuindeuren voor het eerst dit jaar open te zetten en te kijken of ze op de geur afgingen of hun geheugen. Hoewel het zeker vijf maanden geleden was dat ze – o ze zijn zo ondeugend! – stiekem uit de bakjes hadden gesnoept, renden ze direct naar de hoek waarvan ze dachten dat de bakjes stonden….

Maar goed, ik las het net in de Metro in de trein. Na mijn nachtdienst op weg naar huis. De actie van Stichting Wakker Dier. En het hield me wakker, en houd me nu wakker. Ik kan de wereld niet in mijn eentje veranderen. En nee, ik kan die kipjes niet redden. Wat ik wel kan doen is er een stukje over schrijven. Wie weet helpt het.
Maar ik vrees van niet. Kippen zijn immers saai. Zeker plofkippen.

Tenzij je ze natuurlijk op een spectaculaire wijze serveert.

Geef een reactie

