Mijn zoon van groep 8

(2009)

“Maaam, het is half acht, kom je er nu uit?” In het kader van het wennen aan het zelfstandig opstaan, ontbijt maken i.v.m. mijn nieuwe werktijden straks lig ik nog zalig op 1 oor. “Het regent, wil jij me alsjeblieft brengen?” Ik besluit mijn hand over mijn hart te strijken. Nu kan het immers nog, nu wil hij nog, nu mag ik nog. Lamadammadoen dus! Onder zijn verbaasde blik trek ik snel een beige broek met een grijze trui aan, een walgelijk ensemble dat moet ik toegeven, maar wie ziet dat nou als ik in de auto zit? Hij dus. “Trek je DAT aan?” In afkeurend gemompel gaat hij de trap af. Daarna: “Wil je een enkele of een dubbele Cap?” Het kopje staat gezellig klaar onder de appelboom als ik beneden kom. Ha, lekker. Het wordt een warme dag vandaag. Zoon slaat naar een vlieg. “Wist je dat vliegen een hersenschudding krijgen als je naar ze slaat?” Ik heb me daar nooit zo in verdiept.
Er volgt een uitleg. Dat ik het maar weet. Naar binnen dan maar weer, tanden en gezichten poetsen. Terwijl hij gelt smeer ik mijn anti-rimpel crème uit. “Wat is dat nou voor zalf?” Nu leg ik uit. “Maar mam, dat heb jij toch helemaal niet nodig?” De charmeur!
“Moet je je ook niet even opmaken?” Ik zeg dat ik daar geen zin in heb. Een afkeurende blik valt mij ten deel. Ik pak een elastiekje. “Laat je haar maar los mam, zo zit het veel leuker”. Ik doe een concessie. “Heb je alles? OOK je mobiel?”
Ja die heeft hij ook. Gelukkig, we maken vorderingen. Hè, zijn we toch nog aan de late kant.

Snel keer ik de auto en raak daarbij de stoep. “Dat was de bumper” zeg ik. “Nee mam, dat was je TREKHAAK. Die zit onder je bumper weet je wel?” Nou dat scheelt alweer. “Moet je geen richting aangeven?” Het klinkt nogal irritant triomfantelijk. Leuk dat ze ouder worden maar dit is toch wel een keerzijde. Ik kijk op de klok. Nog vijf minuten. Als alles mee zit red ik het. “Je ging bijna door rood mam!” Ja, bijna ja. Dit was nog oranje. – vet oranje, eerlijk waar- En Nee, dat mag hij inderdaad Nooit en te Nimmer bij het gevaarlijke kruispunt doen. Hij is er even stil van.
Tot we stil staan bij het volgende kruispunt. “Wat ga jij doen vandaag?” Ik vertel dat ik de ramen maar eens ga lappen. Het is er heerlijk weer voor. “Je moet ook nog geld brengen naar school voor mijn schoolkamp.” ‘Liefst in stijl’ hoor ik hem denken. Met hooggehakte schoentjes, kapsel in opti-forma, mijn zondagse kleertjes en de nageltjes gelakt. “Zal ik dat nu gelijk even doen?” pest ik hem. Hij trapt er niet in. “Je portemonnee ligt thuis” Dinsdag tijdens de introductieavond lijkt hem wel wat. ‘Hoeft mam zich maar 1 keer fatsoenlijk te kleden’ “Gaat Rem dinsdagavond ook?” Hij gaat steeds meer aan zijn stiefvader hangen. Leuk. “Kijk mam, daar rijdt de buurman!” Mijn zoon kent de buurt beter dan ik, groet mensen die ik volgens mij nooit eerder gezien heb en dan gewoon vier huizen verderop blijken te wonen. “In die Toyota blabla nummer blaba uit 19-blabla” Ik gok maar op de voorste . Nooit gezien die man. Zoon zwaait en hij zwaait zowaar terug. Leuke vent.
-Misschien moet ik ook maar weer eens gaan stoepranden?- We naderen school. Kleuters steken over aan de hand van hun moeder. Wat lijken ze klein. Het lijkt wel gisteren dat ik daar zo liep. “Dank je wel mam. Vergeet je me niet op te halen vandaag? Dat is me maar een keer overkomen. Maar zal ik nog jaren moeten horen. Ik krijg een knuffel en een kus. Dan stapt hij uit. Mijn lange slungel. Zodra hij zeker weet dat niemand hem kan zien draait hij zich om en geven we elkaar een handkus en ons eigen gebaar van ‘I love you!’

Ik volg de knappe, stoere, lieve, puberende rode rugzak nog even met mijn ogen en probeer het beeld voor altijd vast te zetten op mijn harde schijf.
-Voor ik het weet zal ik weer onder de appelboom een preek krijgen als ik naar een vliegje sla: “Weet je oma, als je tegen een vliegje slaat krijgt hij een hersenschudding”.

3 gedachtes over “Mijn zoon van groep 8

  1. Pingback: Domweg gelukkig ermee | Beaunino

Geef een reactie

