Dagboeken

Zo bijzonder: het teruglezen van oude brieven en dagboeken.
Mijn eerste dagboek begon op 20 februari 1977.
Het schijnt dat ik toen naast fan van Mud, Bay city rollers, Abba en Smokie ook groot fan was van BZN. Verder was ik nogal bedreven in het vastleggen van bepaalde informatie die dan later misschien van onschatbare waarde zou blijken te zijn. Hum. Oordeel zelf: Is het niet leuk om te weten dat op 26-2-’77 om 17:30 de ‘Wirreld kampioenschappen sprint in Alkmaar’ werd uitgezonden? ‘Allemaal sneeuw’ . (Daarmee kan ik ook zomaar de ontvangst van de tv bedoeld hebben). Daarna kwam om 18:45 ook op Nederland 2 ‘Informatie voor Marokkanen’ (wat kregen zij voor informatie die wij niet kregen?) gevolgd door Bolke de Beer (wat had ik een hekel aan die k#beer zeg) en de Tedssssshow. Op Nederland 1 begon Mash om 19:04. Daar zullen we dus toen wel naar gekeken hebben – meer keuze was er ook niet- met aansluitend ‘Wie van de drie’. Glas cola en chips erbij, gezellig – het was immers zaterdag!

Een paar bladzijden verder lees ik mijn live verslag over de troonsafstand. Uiteraard met een tekening van de jurk en mijn handtekening om het als het ware nog even te bezegelen. Toen ik twee jaar geleden een oude vriendin weer sinds jaren sprak, vertelde ze mij dat ik vroeger altijd journaliste wilde worden. Dat wist ik zelf niet meer…
Gek hoe je dat kan vergeten….

Inmiddels heb ik een kist vol dagboeken, brieven van, met en aan vriendinnen van vroeger en zo’n 24 tekeningen van Hans T. mijn leraar Nederlands. Ik heb zelfs een heel eigen dagboekje geweid aan mijn eerste vakantie op Texel met veertien jongens en vier meiden.

Kylian vind het niet zo interessant allemaal, misschien later wel. Maar des te ouder ik zelf wordt des te groter de waarde. Ze zijn mij dierbaarder dan mijn fotoboeken.

Ach, journaliste. Wat grappig!
Misschien had ik wel talent:
Alles wat ik in al die jaren na die 20 februari ’77 nog neergepend heb, had ik namelijk – zoals een goed journalist betaamd- al keurig samengevat in die allereerste zin:
‘Toe net was ik verdrietig maar nu niet meer’.

Geef een reactie

