Appelboom

(2009)
Vandaag dus weer naar het tuincentrum geweest. Ja, want ik wist het zeker: Een ‘Bloemee-zoete’, die moeten we hebben. Heb me keurig ingelezen. Resistent voor alles en nog wat, gedeeltelijk zelfbestuivend, mooie blommekes, gouden blaadjes, gouden beloftes!
Dus ja, daar sta je dan met manlief. Voor de tweede keer. Hij blauwbekkend met een karretje en spanbanden stand-by –’Want je denkt toch niet dat ik nog een keer zonder boom naar huis ga en hier volgende week weer ga staan’, en ik ‘as a Woman With a Mission’ struinend tussen de hoogstammen.
We waren er om 16.00 uur. Keurig op tijd. Ruim drie kwartier om ons boompje te vinden.
16.10: Verdories. Geen Zoet Blommeke te vinden!
Goed, geen paniek! Ik ben toch niet voor gat te vangen? ‘Toch maar een Groninger Kroon schat ?’ Hoe kun je op zo’n moment lief zeggen dat de boom je misschien wel aanstaat, maar die naam! ‘O, onze boom? Dat is een ‘Greuninger Kreun’.
Groningen. Star, Stug, SAAAI! Nee, dat kon nooit wat worden tussen die ‘Greuninger’ en mij…
16.30: Nog even bij de halfstammetjes kijken. Nou gewoon, even voor de zekerheid. O, kijk, daar staan ook kweeperen. Doen het ook altijd goed. Maar nee, Nee, NEE, ik ben hier voor een Appelboom. Dus, Nee, geen halfstam ook. Ik dool snel door.
16.40: Lief gaat zich er tegen aan bemoeien. ‘ Kijk schat, die Jonagold heeft een mooie rechte stam, mooie zijtakken ook’. Zit wat in natuurlijk. Maar Wat weet ik van Jonagold? Niks!
Had ik over geslagen op de sites, in de boeken van de Bieb.
16.45: Rem rammelt subtiel met zijn spanbanden. Ik zie door de bomen het bos niet meer. O jee, ik wordt nerveus….
16.50: Omroepbericht: ‘ Geachte bezoekers.. Bla bla bla…..sluiten..…bla bla’.
16.52: Begin te hyperventileren. Er moet nu echt wat op die kar. Maar welke?
Goed. Denk na. ‘ Kijk, hij heeft ook een mooie pot, zie je wel?’
16.55: “Nar, ik wil echt niet zeuren hoor, maar misschien ehh…?’
‘Dames en heren….DAME!!!!…..’
‘En hij heeft ook de dikste stam, zie je wel?’ Ik kijk. In groen-bruine ogen. Geduldige ogen die nu toch wat dwingends in zich krijgen.
‘En kijk eens wat een mooie schommeltak hij heeft’. Had ik hem dat gezegd? Van die evt. toekomstige kleinkinderen die wellicht , Perhaps, Misschien, Ooit zullen schommelen onder zijn bladerdak, zullen klimmen in zijn takken, ruiken aan zijn bloesem, zijn appels zullen plukken, er appeltaart bakken en appelmoes van koken?
Had ik dat verteld? Nee!
‘ Ja, dat is hem, laad maar in’.

Lief en ik hebben een boom uitgezocht.
(De bijzonderheden zoek ik thuis wel op…)

Een gedachte over “Appelboom

  1. Pingback: Domweg gelukkig ermee | Beaunino

Geef een reactie

